– Norge har ikke tatt elbil-bølgen

– Potensialet er enormt for flere grønne biler. Byer som har mange elbiler trenger flere ladestasjoner. Regioner og distrikt som ikke har fått tatt del i elbil-løftet, trenger flere ladestasjoner og at fordelene beholdes lengst mulig, påpeker Venstres Jon Gunnes.

Venstres Jon Gunnes advarer kraftig mot å innskrenke elbil-fordelene. – 92 prosent av Norges befolkning har ikke elbil. Norge kan ikke vingle om elbil-fordeler. Vi må holde fast på det grønne skiftet på veien, som kutter utslipp og sikrer bedre luft i byene, sier Venstres stortingsrepresentant Jon Gunnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Ferske tall fra NAF viser nå at en tredel av norske bilkjøpere vurderer elbil. Både Senterpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet vil fjerne elbil-fordeler. Høyres fylkesordføreren i Akershus, Anette Solli (H), ber Stortinget endre regelen for mye elbilene skal betale.

- Bileiere over hele landet skal være klar over at Venstre sloss for elbil-fordelene lengst mulig.

Jon Gunnes, stortingsrepresentant for Venstre

– Uaktuelt og helt utenfor alle målsettinger

Jon Gunnes, Stortingsrepresentant for Venstre.
Vi kan ikke ende der at når elbilbølgen begynner å treffe distriktene, sier Jon Gunnes, Stortingsrepresentant for Venstre.

– Uaktuelt og helt utenfor alle målsettinger. Regjeringserklæringen slår fast at «alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy (…) i 2025». Elbilfordelene må bestå til vi når våre må, understreker Gunnes.

– Bileiere over hele landet skal være klar over at Venstre sloss for elbil-fordelene lengst mulig. Som regjeringsparti vil ikke vi skape tvil om regjeringens politikk, som har gitt Norge verdens grønneste bilpark og som bidrar til at utslippene går kraftig ned i veitrafikken.

La distriktene komme etter

Norge har ikke tatt elbil-bølgen. Det er bare i Hordaland, Oslo og Akershus og delvis Vest-Agder og Rogaland at hver 10. bil går på strøm. 92 prosent har ikke elbil.

– Vi kan ikke ende der at når elbilbølgen begynner å treffe distriktene. Oversikten over elbiler i Norge er tydelig. Potensialet er enormt for flere grønne biler. Byer som har mange elbiler trenger flere ladestasjoner. Regioner og distrikt som ikke har fått tatt del i elbil-løftet, trenger flere ladestasjoner og at fordelene beholdes lengst mulig, påpeker Gunnes.

Kollaps i Danmark

– Danmark har vist hvordan man ikke skal drive elbilpolitikk. De innførte høyere engangsavgift. Det drepte hele elbilsalget. Deretter snudde de og gjeninnførte enkelte fordeler. Vinglepolitikken i Danmark drepte elbilsalget, og de henger nå milevis etter Norge, påpeker Gunnes.

Statistikk: Norge og elbil.

Fylke Antall elbiler Antall ladepunkter Andel elbiler

Elbiler pr. ladepunkt

Finnmark 298 33 0,78 % 9
Troms 1904 146 2,26% 13
Nordland 4360 336 3,44% 13
Trøndelag 14385 743 6,22% 19
Møre og Romsdal 4789 452 3,40% 11
Sogn og Fjordane 1424 271 2,46% 5
Hordaland 30690 1140 13,02% 27
Rogaland 20833 630 9,08% 33
Vest-Agder 7166 421 8,11% 17
Aust-Agder 3120 459 5,07% 7
Telemark 4411 314 4,84% 14
Vestfold 7776 435 5,92% 18
Buskerud 8635 568 5,15% 15
Hedmark 3225 447 2,70% 7
Oppland 2768 412 2,45% 7
Oslo 37635 2156 12,66% 17
Akershus 41727 1687 11,91% 25
Østfold 7835 593 5,14% 13

Kilde: Statistikk over registrerte biler fra samferdselsdepartementet

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**