Redusering av svevestøv

Lena Bratsberg, Harstad Venstre, Foto: Martin Kaarby

Lena Bratsberg tok ordet i debatten om handlingsplan for svevestøv i siste kommunestyremøte før sommeren. Under kan du lese hennes innlegg.

Ordfører, kommunestyre
Heldigvis har vi målinger som synliggjør problemet og som bidrar til at vi kan iverksette tiltak. Slik som det er foreslått i denne handlingsplanen. Som jeg har nevnt flere ganger i forbindelse med klima- og miljøplan så er det nettopp målinger og observasjoner som kan synliggjøre hvor vi sliter med måloppnåese, hvor vi er grønn og eventuelt også hvor vi klart å forbedre oss.

Å se at det vi gjør nytter er en veldig viktig motivasjonsfaktor på de fleste områder. Det som vil være viktig for å følge opp denne handlingsplanen er å se de lange linjene i måltallene.

Uten å være fagperson på “svevestøv” vil jeg anta at det er store svingninger fra år til år, avhengig av vær og vind. Å få en langsiktig, nedadgående trend vil være viktig for å se om vi faktisk lykkes med handlingsplanen. For Venstre er veldig fornøyd med den vedlagte handlingsplanen. Den tar for seg ulike verktøy som holdningskapedende arbeid, økonomiske incentiver, samarbeid med andre aktører i tillegg til konkrete praktiske tiltak.

Men til syvende og sist så er et faktisk bare en ting som virkelig vil være effektivt mtp dette området, og det er redusert biltrafikk. Det vil også Harstadpakken bidra til, og vi håper derfor at hele pakken blir realisert.