Skien kommune som IA-bedrift

Foto: Skien Venstre

Bystyrerepresentant Signy Gjærum mener at politikerne må følge bedre opp at Skien kommune ivaretar sin forpliktelse som IA-bedrift overfor de ansatte.

IA-avtaler blir ikke bedre enn det partene gjør den til. Med andre ord; det gjelder å arbeide seg fram til beste praksis. Derfor leste jeg et leserinnlegg i TA 29. mai med interesse. Der tar innsenderen opp hvordan rett til egenmelding praktiseres i den store IA-bedriften Skien kommune. Konkrete forhold mellom en arbeidsgiver og en ansatt vil jeg naturlig nok ikke gå inn på. Men jeg har vært daglig leder av en mellomstor servicebedrift. Og tidlig på 2000-tallet tvilte vi oss fram til at det var riktig å forplikte vår bedrift på IA-avtalen, som kom i 2001. Tvilen min gikk primært på rett til utvidet egenmelding i inntil åtte sammenhengende dager totalt 24 dager per 12 måneder.

Min skepsis den gang til ny egenmeldingsordning viste seg grunnløs. Et arbeidsmiljø med lojale og engasjerte medarbeidere gjorde all skepsis til skamme. Og sakte, men sikkert gikk fravær – det flere grunner til det, ytterligere ned og til lave nivå. Utvidet rett til egenmelding ble kun i et fåtall tilfeller benyttet fullt ut og da med god grunn. Men muligheten var der. Og ved det fikk vi åpning for å unngå uhensiktsmessige legeerklæringer som (den gang i alle fall) hadde en tendens til å vare en hel uke og ofte inkluderte helg, påfallende nok. Retten til utvidet egenmelding, som fortsatt har enkelte innskrenkninger, var altså med på å redusere fravær og øke tilstedeværelse til beste for den enkelte, medarbeidere og tjenestekvaliteten.

Ny IA-avtale trådte i kraft 1. januar 2019. Partene er i tillegg enige om å be Stortinget gjøre en lovendring slik at muligheten til å avtale utvidet rett til egenmelding presiseres i folketrygdloven. Det foreslås samtidig at det innføres en plikt for arbeidsgiver til å drøfte utvidet rett til egenmelding med de tillitsvalgte.

Alle bedrifter får dermed lik mulighet. Hver enkelt bedrift kan avtale utvidet rett til egenmeldinger (selv om det fortsatt er unntaksregler) innenfor arbeidsgiverperioden, de første 16 dagene av et sykefravær). Også for de tidligere IA-virksomhetene, som Skien kommune, er det viktig så raskt som mulig å klargjøre hva som skal være rutinene for egenmeldinger i virksomheten fra 1.1. 2019. En slik klargjøring er viktig både for arbeidstakerne og for virksomhetene. Og den må kommuniseres forståelig.

Var det riktig grep å legge administrasjons- og likestillingsutvalget til formannskapet? Det ble i Skien politisk bestemt gjøre det fra starten av inneværende valgperiode. Før hadde vi eget administrasjons- og likestillingsutvalg. Nå « setter formannskapet seg» som partssammensatt utvalg når disse sakene skal behandles. Ettersom jeg ikke er medlem av formannskapet og tilbakemeldinger er få, er jeg noe usikker på hvordan det har fungert. Men jeg er kommet i tvil om det var rett grep. Jeg oppfatter at kommunalt fokus på heltid for en stor del har vært fraværende til nå. Til gjengjeld er deltidsstillinger mange og fravær må sies være høyt på flere områder. De to siste forhold er symptomer som må tas på største alvor.

Politisk ledelse bør prioritere å følge opp medarbeidere og deres ledere. En kommune er en stor og komplisert virksomhet å drifte. Skal vi lykkes med å levere god tjenestekvalitet og det til rett tid og i det omfang vi har valgt, må våre ansatte ivaretas på beste måte og følges opp med god ledelse. Dette er det neppe politisk uenighet om. Det er også enighet om å ha en tydelig og rasjonell utvalgsstruktur, men neppe like stor enighet om hva det innebærer?

Vi er alle kjent med begrepet utgift til inntekts ervervelse. Så på samme måte som artikkelforfatteren stiller spørsmål ved arbeidsgivers praktisering av IA- premisser, bør vi politikere spørre oss selv om vi har valgt den rette praksis; vært tydelige i styringssignaler overfor administrasjonen og har organisert vår oppfølging på hensiktsmessig måte. Det mener jeg det kommende bystyret bør utfordres på.

Signy Gjærum (V)

Listekandidat nr. 7