RPR Technologies på Kongerød ble tildelt Skien Venstres miljøpris 2019

Foto: Skien Venstre

Skien Venstre deler hvert år ut en miljøpris til en bedrift i Skien som har utmerket seg med teknologisk forbedring av klima og miljø.

I år gikk prisen til RPR Technologies og diplom og gavesjekk ble høytidelig overrakt på verdens miljødag, 5. juni i bedriftens lokaler på Kongerød.

RPR Technologies har 5 administrativt ansatte i Skien. De har produksjonspartnere i Sverige og Tyskland og for tiden 15 distribusjonsselskaper rundt om i hele verden.

Den patenterte teknologien går ut på å fjerne overflatebelegg på magnetisk stål ved hjelp av induksjon. Ideen kom til daglig leder Tom Arne Baan da han sammen med en kollega inspiserte en båt i Indonesia i 1998 og skulle fjerne bakterier som levde på skroget under et malingslag. Da de prøvde med varme, falt malingen av. De tok patent på ideen og da det ble bestemt at bamblingen Tom Arne skulle lede selskapet, var han klar på at det måtte bli i Grenland.

De solgte sitt første anlegg i 2006 og har i dag rundt 200 anlegg rundt om i verden. De har bl.a. den amerikanske marinen som kunder.

De har også, sammen med Jotun, gjort testforsøk på å fjerne malingslagene på Eiffeltårnet, men ingen kontrakt er undertegnet så langt.

Fra Kongerød selger de maskiner og kurser kundene i bruk av anleggene.

Fjerning av maling med induksjon kan gjøres innendørs, bare med friskluftmaske, da det ikke medfører hverken støv eller støy som tradisjonelle metoder som bruk av høytrykksvann eller sandblåsing, kun eventuelt noe avgassing. Metoden skader heller ikke ståloverflaten da malingen løsner og kan skjæres i biter.

Metoden er også energibesparende, 75% i forhold til andre metoder, da det kun tilføres strøm.