Tredelt permisjon er riktig medisin!

Foto: Filip Mroz

Cathrine Løwer Dahlquist skrev i Drammens Tidende at de nye reglene for tredeling av foreldrepermisjonen går utover de nyfødte barna. For oss i Venstre framstår det absurd. Å inkludere far i barnets første leveår er ikke farlig for barnet – tvert imot!

Venstres gjennomslag

Da Venstre gikk i regjering for et år siden, fikk vi gjennomslag for å styrke mor og fars kvoter i foreldrepermisjonen – nå har begge én tredel av permisjonen reservert til seg. Den siste tredelen kan de fordele fritt mellom seg.

Endringen har vært spesielt viktig for fedrene. De opplevde å miste fire uker av kvoten sin da Høyre og Frp vant valget for seks år siden. Takket være Venstre og KrF forsvant ikke kvotene helt. Pappakvoten er viktig fordi all statistikk tilsier at den trengs for å gi fedrene frihet til å velge å være til stede for sine små. Fedre følger fedrekvoten slavisk. Når den øker, tar de ut flere dager permisjon med barnet sitt. Når den reduseres, tar de ut mindre.

Fedrekvoten må forsvares

Takket være fedrekvoten, som først ble introdusert i Norge i 1993, har vi fått en generasjon omsorgsfulle fedre. Dessverre møter fedre fortsatt mye motstand fra arbeidsgivere og partnere når de skal forhandle pappapermisjon.

Det finnes tall og rapporter om fedres uttak av fedrekvote, og de barrierene som finnes på både Nav og SSBs nettsider. Vi har også belegg for å si at fedrekvoten er bra for barnet. Psykologforeningen sier for eksempel at «Tredeling er etter Psykologforeningens syn derfor et universelt forebyggende tiltak som kan bidra til å fremme barn og unges psykiske helse. Forskningslitteraturen indikerer sterkt at begge foreldrenes deltakelse i første leveår har vesentlig betydning for at barnet skal utvikle seg best mulig.»

Likevel mener Dahlquist at vi driver med synsing. Selv kaller hun tredelt permisjon «et eksperiment». Men ordningen er et framskritt og et gode. Først og fremst for barnet, men også for far og mor, som slipper å leve opp til gammeldagse kjønnsstereotypier om hvem som bør passe barn, og hvem som bør tjene penger. Slike holdninger til mors- og farsroller begrenser folks frihet på hjemmebane og på jobb. Dahlquist glemmer at reell valgfrihet forutsetter likestilling.

Samtidig har hun en del viktige poeng: Noen kvinner opplever at det ikke er mulig med ammefri når de går ut i jobb, selv om det er en lovfestet rett. Der må arbeidsgivere skjerpe seg. Å nekte å tilrettelegge for amming på jobb er å nekte kvinner å delta i arbeidslivet. Det taper alle på.

Begge foreldrene bør delta i familie- og arbeidsliv

Noen familier tar ut litt ulønnet permisjon etter fødselspermisjonen. Det bør ikke være slik man mister pensjonspoeng og rett til sykepenger de månedene man venter på barnehageplass eller kontantstøtte. Det har Venstre problematisert tidligere, og vi kommer til å gjøre det igjen.

Til sjuende og sist handler det om å legge til rette for at begge foreldre kan delta på så like vilkår som mulig – både i barnets liv og i arbeidslivet. Da er tredelt permisjon riktig medisin.

Skrevet av Guri Melby (V) og Anders Wengen, ordførerkandidat Drammen Venstre

Først publisert 10. april i Drammens Tidende