25 millioner til utslippsfrie hurtigbåter

Foto: Venstre

I revidert nasjonalbudsjett setter regjeringen av midler til fylkeskommunene for å gjøre hurtigbåter utslippsfrie. Det er mange anbud som skal ut de nærmeste årene, sier Arne Ivar Mikalsen Fylkestingsrepresentant for Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Fergene langs kysten er gradvis i ferd med å bli utslippsfrie, fra diesel til batteridrift. – Nå tiden er kommet for å gjøre det samme med hurtigbåtene, dem har vi som kjent mange av i Nordland, sier han.

Fylkesordførerkandidat Arne Ivar Mikalsen V)

– Norge har mange elbiler, etterhvert også elektriske ferger. Nå trenger vi en el-revolusjon på tungtransport og hurtigbåter, sier Venstre-representanten fra Vesterålen.

I løpet av 3 år vil om lag 80 norske ferjer ha batteri om bord. Og i går, mandag 13.5, slapp Hurtigruten nyheten om at de har bestilt to elektriske katamaraner for transport av turister på Svalbard og i Lofoten. Disse skal være i drift fra 2020, sier Mikalsen. Nå skjer ting fort. Vi vil at det fortsetter slik, derfor denne ekstra bevilgningen.

– I årene fremover er det mange anbud på hurtigbåtruter som skal ut, også i Nordland. Vi foreslår nå å opprette en midlertidig øremerket satsing som skal støtte omleggingen enten til batteridrift eller hydrogen, sier Mikalsen, som påpeker det er helt nødvendig å redusere transportutslippene med 50 prosent før 2030.

 

 

 

 

 

 

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**