Camilla Bilstad Johannessen

Listekandidat nr 3 for Sandefjord Venstre, Foto: Jon Inge Nordnes

Camilla Bilstad Johannessen

Camilla er vår 3. kandidat på lista. Camilla er 33 år, gründer, sosial entreprenør og lærer. Oppvokst i Melsomvik og bor nå i Sandefjord. Hun er gift og har to barn.

Dette brenner Camilla for:

Sandefjord skal være en by som arbeider for å optimalisere mulighetene til hver enkelt innbygger. Vi må jobbe sammen for å finne løsninger på fattigdomsproblematikken i kommunen vår. Vi bør ha en ambisjon om å utrydde barnefattigdom i vår kommune. Sørge for ressurser og plass til læring og kvalitet i barnehagene, at elevene blir sett i skolen vår og ha en kultur med systemer som bygger opp mennesker, ikke bryter ned. Vi som lokalpolitikere må arbeide sammen for å sørge for at flest mulig får plass i arbeidslivet. Gjennom å sette fokus på inkludering og stimulere til flere arbeidsplasser og nyskaping.

Frihet og tillit til og tro på enkeltmennesker er en sentral verdi for meg, og i politikken vi i Sandefjord Venstre ønsker oss i kommunen vår.

Dersom vi skal lykkes med å “Tenke stort” her i Sandefjord. Så må vi bygge en kommune som skaper muligheter for alle, hele livet. I barnehagene skal de ansatte ha økonomisk handlingsrom til å lage et best mulig tilbud. Tidlig innsats i barnhagen må følges opp med faktiske midler, kortere ventetider og bedre kommunikasjon på tvers av kommunale etater.

Vi trenger en barnehage tilpasset familien i 2019. Da må vi for det første begynne å anerkjenne at private barnehager spiller en uunnværlig rolle for å sørge for at vi har nok barnehageplasser. Vi må sørge for en modell som sikrer at private barnehager har forutsigbare avtaler med kommunen. Slik at man ikke bruker unødig tid og ressurser på å bringe saken frem for fylkesmannen år etter år. Modellen må belønne kvaliteten i tilbudet, ikke innsparinger og kvantitative måltall. Ansatte i private barnehager er ikke mindre dedikerte en ansatte i kommunale barnehager. Vi må begynne å vise at vi stoler på det mandatet vi har gitt de. De fortjener en finansieringsmodell som gir plass og ressurser til å kunne fokusere på det pedagogiske arbeidet og barna som går i barnehagen. Vi skylder også de private barnehagene en stor takk for den gode dekningen vi har i barnehagetilbudet vårt. De gir oss barnefamilier et større mangfold i barnehager.

1 av 3 jobber skift. Vi må ha åpningstider som gjør det enklere for oss i hverdagen. Det betyr ikke at barna nødvendigvis skal tilbringe flere timer i barnehagen. Men vi må undersøke om det finnes bedre måter å tilrettelegge barnehagetilbudet vårt på.

Slik at familier får den nødvendige fleksibiliteten de trenger for å kunne jobbe mens man har små barn. I Sverige har man siden 80-tallet hatt utvidede åpningstider. Jeg vil argumentere for at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt når det fører til økt arbeidslivsdeltakelse som gir økt verdiskaping og økte skatteinntekter. Det betyr ikke at alle skal gjøre dette. I Venstre mener vi det er viktig at familiene får velge selv. Da må vi legge bedre til rette for dette. Vi må også sørge for at man får barnehageplass uansett når på året barnet er født.

Elevene i skolen vår skal oppleve å bli sett og verdsatt for sitt talent og sin individualitet. Unge i Sandefjord må få muligheter til å jobbe i byen sin. Vi kan ikke akseptere eller fortsette med en strategi der vi har skapt en situasjon hvor mange unge Sandefjordinger er utenfor arbeidsliv og utdanning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 5 år siden.**