Støtt e-sporten i Fredrikstad

Foto: Venstre

Tenk deg en sport hvor Fredrikstad-lag er i verdenstoppen! Tenk deg et sportsarrangement i Fredrikstad, hvor det møter opp flere titusener av interesserte fans, fra hele verden. Dette er ingen umulighet. E-sport er på full fart til å bli vanvittig populært verden over, og vi har mange svært gode utøvere også i Fredrikstad og Østfold. Nå må vi anerkjenne hvor stort dette er, og at det er en idrett som trenger støtte og backing fra kommune, næringsliv og lokalmiljø.

E-sport er for det første en stor idrett. Verden over etablerer lag og klubber seg nå, og millioner er interessert. Dette er en av verdens raskest voksende idretter, med fan-skarer som langt overgår mange tradisjonell idretter, som vi er vant med. Når topputøverne innenfor e-sport møtes, kan fansen fylle stadionanlegg i titusener. Dette er ikke bare dataspilling, dette krever som annen idrett både hard jobbing, organisert trening, og utvikling av talenter.

For det andre kan e-sport gi muligheter for omfattende næringsutvikling. Spillutvikling, koding og hele apparatet rundt e-sportmiljøene er ypperlige muligheter for gründere. Noen er allerede i gang her i byen, og vi kan vi se for oss etablering av mange nye, moderne bedrifter, som vil gi Fredrikstad og Østfold viktig plass i et enormt marked. Da gjelder det å gripe mulighetene allerede nå. Vi i Venstre mener det vil tjene både kommunen og næringslivet å anerkjenne hvor stort dette er, og komme støttende til og gripe sjansen.

For det tredje kan e-sport være sosialt utjevnende. Altfor mange barn og unge finner ikke sin plass i etablerte idretter, eller sliter med å få venner og finne sosiale arenaer. I media har vi i det siste både hørt om unge som utad har virket ensomme, blant annet på grunn av funksjonshemming, men har skaffet seg mange venner gjennom spillverdenen, over hele verden. Vi må anerkjenne denne siden ved spilling. Gaming og e-sport kan dessuten gi unik erfaring og kompetanse innenfor den digitale verdenens viktigste verktøy. E-sportutøvere bør kunne føre kompetansen på CVen.

Vi i Venstre vil at Fredrikstad kommer på banen raskt. Vi mener vi har masse å tjene på å legge til rette for e-sport her hos oss, og da er det viktig å få på plass en møteplass. Tenk et e-sporthus, med maskiner og infrastruktur, hvor interesserte kan møtes, lære, få utvikle seg og bli inspirert. Et sted hvor du kan trene på sporten. Vi må støtte opp om miljøene som allerede er der, og åpne for veksten. Vi må gi unge muligheter til å utvikle talentet sitt, bygge opp unik kompetanse og ferdigheter, og vi må få til en arena for turneringer i byen vår. Vi i Venstre mener Fredrikstad har alt å vinne på å satse på e-sport nå!

(Innlegget er trykt som kronikk i Fredriksstad Blad)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 5 år siden.**