Uttalelse vedtatt på Viken Venstres årsmøte 3. februar 2019
Viken skal i samarbeid med Oslo lage et nytt takst- og billettsystem for både tog, buss, bane, båt og trikk. Den nye regionen er tidenes mulighet til å gjøre det enklere og billigere å reise kollektivt i hele Viken.
En digitalisering av billettsystemet vil innebære en sømløs overgang mellom reisemidler. Venstre vil at Viken skal gå i front i utviklingen av sammenhengende mobilitetssystemer.
Viken Venstre legger følgende prinsipper til grunn:
- Kollektivreiser skal være konkurransedyktig.
- Kollektivpriser skal være lave, og barn og ungdom prioriteres.
- Familierabatten der voksne kan ta med seg inntil fire barn gratis utvides til å gjelde hele uken.
- Ha gratis skoleskyss for elever i videregående skole med mer enn 6 km reisevei til skolen i tråd med nasjonale retningslinjer.
- Det skal være rimeligere å reise kollektivt også på de korte hverdagsreisene.
- Det skal være enkelt og billig å reise kollektiv av og til.
- Det må unngås at kommuner og områder som er naturlig sammenhørende bo- og arbeidsmarked deles i flere takstsoner.
- Takst- og sonesystemet må fungere godt både i bynære områder og i distriktene.
- Det må utredes utvidet billettsamarbeid med flytoget, ekspressbussruter, shuttlebusser og andre aktører i kollektivtrafikken.
- Det må testes ut om lavere pris utenom rushtrafikken kan gjøre at kapasiteten utnyttes bedre og at flere reiser kollektivt (off -peak -priser).
- Det må testes ut bruk av automatisk billettering basert på nettvarder, forutsatt at personvernhensyn kan ivaretas på en god måte.
- Kombinerte reiser med gange, sykkel, leiebil/drosje og kollektivtrafikk skal kunne planlegges i samme reiseplanlegger.
- Kombinerte reiser med sykkel, leiebil/drosje og kollektivtrafikk skal kunne kjøpes i samme billettsystem eller abonnementsløsning, og det nye billettsystemet for kollektivtrafikken i Viken må kunne utvikles og utvides med tilsluttende reiser med bil og sykkel.
- Det må etableres et tilstrekkelig antall innfartsparkeringer i sammenheng med kollektivtilbudet.
- Sykkelveier og sykkelparkeringer må planlegges i sammenheng med kollektivtilbudet.