Larsens fyrverkeri-kritikk mot Venstre bommer!

Public Domain (CC0)

Skrevet av lokallagsleder Timo Nikolaisen

Først publisert i Drammens Tidende 23. januar 2019 og på nett 29. januar 2019

Nikolay Edin Larsen fra Drammen FpU går til hardt angrep på mitt «usle forsøk på å begrense enkeltmenneskets frihet». Svaret hans hopper likevel glatt over hensynet til overlevende fra konflikter, kjæledyr og deres eiere. For ikke å snakke om at han har misforstått hele poenget.

I politikkens verden er uttalelser nemlig mer enn kun et lokallags ønsker for kommunepolitikken. De er der også for å sende et signal til nasjonale politikere. For Drammen Venstre handler dette signalet om hvor langt vi bør være villige til å gå for en tryggere nyttårsfeiring for både mennesker og dyr.

Men dyrene virker det som om Larsen elegant hopper bukk over. Menneskers frihet opp og ned og i mente, i kjent FpU-stil. Men friheten til mennesker med erfaringer fra krig og konflikt, alle kjæledyrene og eierne deres – fugler eller andre ville dyr – nei, de får klare seg selv ifølge FpU.

Frihet og ansvar gjelder visst bare for mennesker overfor visse andre mennesker hos FpU. Sammenligningen med jakt kan Larsen for øvrig sette rett tilbake i hylla, for jakt krever som kjent et jegerbevis. Og vi er mer enn villig til å innføre et lignende pyroteknikerbevis for fyrverkeri. Nettopp slike tiltak åpner Drammen Venstres nye posisjon i politikken for.

Drammen FpU er glade i å messe om at min frihet ender der din begynner og mot alle slags forbud. Men de er veldig flinke i å vike fra prinsippene sine selv. Tidenes mest ubrukelige foreslåtte forbud, forbudet mot bønnerop, har nemlig sitt utspring i nettopp Drammen FpU.

Så imens man skal kunne brake løs med fyrverkeri til skade og sjenanse for både dyr og mennesker, må vi forby ikke-eksisterende støy.

Drammen Venstre vil finne løsninger på folks frustrasjoner og problemer. Alle med kjæledyr har nok følt på det samme i denne saken, år inn og år ut. Dyr har heller ingen stemme i politikken, så det er også vår oppgave å tale deres sak. Noe må forandre seg i fyrverkeripolitikken, og nettopp dét går vi i Drammen Venstre i bresjen for.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 5 år siden.**