Ungdomsmiljø: Vi har alle et ansvar

Jan Erik Søndeland i bystyret 14. januar 2019, Foto: Stavanger Venstre

14. januar behandlet bystyret status på arbeidet med ungdomsmiljø i Stavanger kommune. Venstres ordførerkandidat, Jan Erik Søndeland, pekte på at utviklingen innen vold og rus tilsynelatende er del av en nasjonal utvikling, og at utfordringene må løses med et bredt spekter av virkemidler. Venstre og de andre flertallspartiene har derfor blant annet satt inn 3 millioner kroner i strakstiltak for 2019.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 5 år siden.**

Saken kom på bordet etter at Rogaland revisjon hadde utført en analyse av arbeidet med ungdomsmiljø i Stavanger kommune, med et spesielt henblikk på risikoutsatte barn og unge i aldersgruppen 12-18 år. Rapporten slo fast at selv om det har vært en nedgang innen ungdomskriminalitet over de siste ti årene, har trenden snudd i negativt favør de aller siste årene. Antallet bekymringsmeldinger til Barnevernet som omhandler rus eller barnets atferd/kriminalitet har også økt.

For Venstre understreker dette viktigheten av at kommunens forebyggende arbeid starter på et tidlig tidspunkt. Venstres ordførerkandidat valgte i sitt innlegg også å appellere til foreldre og foresatte. Kommunens ansatte, og mange eksterne og frivillige bidragsytere, gjør en formidabel jobb, men vi som foreldre må gjøre det vi kan. Tørre å snakke med ungdommen på en ærlig måte. Spørre. Bli kjent med hvordan egne barn har det, og hvordan andre barn i venne- og bekjentskapskrets har det. “- Vi er alle en del av Stavanger-familien”, sa Søndeland.

Hans innlegg kan leses i sin helhet under.

Jan Erik Søndelands innlegg til bystyresak 8/19 – Forvaltningsrapport Ungdomsmiljø – rus, vold og skolefrafall

Ordfører,

revisjonsrapporten belyser kompleksiteten i arbeidet med ungdomsmiljø på en fin måte. Man ser hvor krevende dette er, og dermed hvor viktig det er å få til god samhandling på tvers av kommunen, og sammen med eksterne.

Mobiltelefonenes rolle omtales også, men som en kommentar til akkurat den biten, mener jeg det må bemerkes at det ikke er telefonene som gjør at ungdom mister lysten til å gå på skolen, begynner å ruse seg eller å utøve vold.

Når disse tingene skjer er det fordi ungdommene ikke har fått den støtten og veiledningen de trenger fra oss voksne. I hva som er gode verdier, omsorg. Dannelse. Å ta være på hverandre.

Nå har vi indikasjoner på en negativ utvikling innen blant annet voldsbruken de siste årene. Ikke bare i Stavanger, men også i nabokommunene våre. Når dette skjer så mange steder samtidig – kan det hende vi da har å gjøre med en generell samfunnsutfordring, snarere enn en isolert lokal utfordring?

I Venstre er vi svært takknemlig og stolte av den utrettelige innsatsen som legges ned av kommunens ansatte på dette området. Tenk om alle barn og unge kunne hatt tilgang på gode foresatte og forbilder som dem. Venstre er også takknemlige til de eksterne og frivillige bidragsytere som er med og bidrar. Tusen takk.

Så bør det ikke bare overlates til kommunen å følge opp de ungdommene som har utfordringer. Vi er alle en del av et lokalsamfunn, vi er alle en del av Stavanger-familien.

Derfor håper jeg ordfører, at vi alle prøver å være flinke å snakke med ungdommen. Å være gode forbilder for dem. Lytte, være nysgjerrige, og involvere oss. At vi tør vise forståelse. Og at vi tør stille forventninger til dem, også til de som ikke er dine egne barn. Ved å gå foran som trygge voksne, kan vi veilede og hjelpe, og skape gode sunne verdier for ungdommen.

Det uroer oss i Venstre at Stavanger ligger godt over Rogalandssnittet på andel elever som gikk ut av grunnskolen uten grunnskolepoeng. Selv om Stavanger ligger bedre an enn de andre storbyene i landet, bør vi se hva som kan gjøres. Forhåpentligvis, kan en bedre fraværsoversikt, som går helt ned på bydels-, skole- og klassetrinnsnivå, bidra til at vi treffer enda bedre med forebyggende tiltak.

I forbindelse med budsjettbehandlingen satte også Venstre og flertallspartiene av 3 millioner kroner til strakstiltak i 2019 innen det forebyggende arbeidet med ungdomsmiljøene. Her er det viktig at vi kommer i gang kjapt, og at vi får involvert alle relevante aktører i arbeidet. Vi håper det kan gi positive resultater og ser frem til rådmannens oppfølging gjennom året.

Til slutt ordfører vil jeg også fremme et tilleggsforslag på vegne av Venstre,
hvor vi ber rådmannen vurdere mulighetene for regionalt samarbeid og erfaringsutveksling:

• Rådmannen bes vurdere regionalt formalisert samarbeid og erfaringsutveksling med andre kommuner innen arbeidet med ungdomsmiljø.

Takk.

———————————————————————

Søndelands tilleggsforslag ble enstemmig vedtatt av bystyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 5 år siden.**