Budsjett: Gruppeleders innledning i budsjettdebatten

Per A. Thorbjørnsen, Foto: Stavanger Venstre

Stavanger Venstres gruppeleder, Per A. Thorbjørnsen, hadde i bystyret i går sin siste innledning til budsjettdebatten, etter over 30 år i politikken. Les hans innledning her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Ordfører.

Det var valgkamp 1983. Eg var småbarnsfar og hadde lederjobb. Det ble en forsiktig innsats fra min side. Men eg ble vararepresentant til bystyret for Venstre. Føltes stort. Politisk interesse ble et politisk engasjement, et politisk engasjement ble til et politisk liv. Jeg deltar i dag med på mitt siste av 34 budsjettbehandlinger. Jeg står her i dag som en stolt Venstrerepresentant.

Stavanger 1983. Vi hadde bikket 90 000 innbyggere. Kari Thu var ordfører. Vi hadde Stavanger Energi. Vi hadde gule busser over Domkirkeplassen. Vi hadde ikke Bergelandstunnelen ; Storhaugtunnelen eller Hillevågstunnelen. Stavanger bibliotek var her i dette rommet. Vi hadde knapt festivaler. Selv Majazz var ikke etablert. Vi gikk på kino på Løkkeveien. Ordet folkehelse var knapt oppfunnet. Flørlitrappene var det få som visste om. Miljøpartiet de Grønne var ikke etablert. Vi hadde Kuppelhallen. Det var aktivitet på Torget. Det var ingen bompenger. Østre lå i en skygge av sin egen historie. Vi fikk to gratis kinobilletter når vi hadde vært på bystyremøte.

Det har vært en fantastisk reise. Jeg har gjennom snart 36 år, fått være en av mange, som har bidratt til å gjøre byen bedre for alle. En flottere by. En varmere by. En viktigere by.

Jeg er stolt over at Venstre og jeg har valgt i 8 av 9 perioder å være i posisjon. Ja, jeg er til og med stolt over at vi gikk i opposisjon i en periode. Idag ser vi fremover: Mot Nye Stavanger. En ny kommune på over 140 000 innbyggere og 270 Kvm – med større mangfoldig næringsliv, et vakkert øyrike, flotte unike mennesker med en sterk felles historie. Ulike miljøer og kulturer det er verdt å ta vare på. Jeg innrømmer det gjerne. Jeg misunner alle som skal bli politikere og utvikle kommunen videre.

Jeg er så inderlig stolt av å i dag være med på å gi utviklingshemmede mulighet for å eie egen bolig. At vi har en kommune som stiller opp med tomt og tar rekkefølgekrav når det er nødvendig. Det føles godt og riktig. Det er å gi samme mulighet til alle. Det kaller jeg et varmere samfunn.

Hva er politikk? Det er mye. Det er møte med mennesker. Det er engasjement, det er å ta beslutninger, det er hardt arbeid store deler av døgnet. Men kanskje står disse tre ordene igjen ansvar, kompromiss, samarbeid. Og størst av dem er samarbeidet.

Takk

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**