Nominasjonsmøte i Skien Venstre 4. desember 2018

Her er Skien Venstres førstekandidater foran kommunevalget 2019. Denne duganes Venstretrioen ble valgt på nominasjonsmøtet 4. desember 2018. Fra venstre Cathrine Gundersen, 2.plass, Gustav Søvde , 1.plass og Marianne Birkeland Øvrebø, 3.plass. Gratulerer!

Nominasjonsmøtet valgte å ikke kumulere, men avstemninger viste at disse tre er Skien Venstres anbefalte førstekandidater; med Atle Rui, Jennie Johnsen, Geir Arild Tønnessen, Signy Gjærum, Ole Røed, Kenneth Berg og Albert Poliku Islam på de følgende plassene fram til 10. Deretter er listekandidatene satt opp alfabetisk, se fullstendig liste nedenfor.

Protokoll fra nominasjonsmøte i Skien Venstre 4. desember 2018

Møtet ble holdt i Skien rådhus kl 1830 – 2130

Leder i Skien Venstre, Gustav Søvde åpnet møtet og ønsket alle velkommen. Innkalling godkjent. De 36 fremmøtte ble alle godkjente delegater i hht. vedtektene.

Konstituering

Stein Kinserdal var forespurt om å være møteleder. Vedtatt

Ole Røed og Haakon Wærstad ble foreslått som fullmaktsansvarlige. Vedtatt

Sidsel Devik og Ole Røed ble foreslått som referenter. Vedtatt

Terese Kolberg og Harald Tveit ble foreslått som tellekorps. Vedtatt

Geir Arild Tønnessen og Cathrine Gundersen ble foreslått til å signere protokollen. Vedtatt,

Gustav Søvde overlot ordet til møteleder Stein Kinserdal. Kinserdal leste reglementet for personvalg slik at salen ble klar over dette.

Kumulering . Før valget kunne starte, måtte møtet ta stilling til hvor mange som skulle kumuleres. Valgkomiteen hadde foreslått 9 kumulerte og det ble en diskusjon før votering. Forslagene som det måtte voteres over var 0, 1, 6 eller 9 kumulerte. Det ble vedtatt å votere med å vise stemmetegn.

I første votering ble resultatet 8 stemmer for 0 kumulerte, 6 stemmer for 1 kumulert, 16 stemmer for 6 kumulerte og 5 stemmer for 9 kumulerte. 1 person avga ikke stemme.

Etter noen innlegg om fordeler og ulemper ved de forskjellige forslagene, gikk møtet videre til votering over de to forslagene som hadde fått flest stemmer.

Resultatet ble 12 stemmer for 6 kumulerte og dermed flertall for 0 kumulerte. Kontravotering ble ikke gjort.

Nominasjonskomiteens innstilling. Nominasjonskomiteens leder, Haakon Wærstad, redegjorde for komiteens innstilling :

«Komiteen har bestått av 3 kvinner og 4 menn. Det var delt innstilling om 1. plass på lista mellom flertallets innstilling på Gustav Søvde og mindretallets innstilling på Lars Solbakken. Generelt er det få kvinner som vil engasjere seg, og rekkefølgen blant de 9 kumulerte gjenspeiler det»

Det ble bestemt å votere over de 10 første plassene, for deretter sette opp resten av lista alfabetisk, med unntak av de to siste plassene som er æresplasser.

Valg. De som var nominert eller ble foreslått på de 4 første plassene fikk 2 minutter på å presentere seg selv før hver avstemming. I tillegg var det støttetaler og spørsmål fra salen som kandidatene svarte på. Resultatet av voteringen ble slik:

1. plass: Nominert var Gustav Søvde. Det kom forslag fra salen på Geir Arild Tønnessen, Cathrine Gundersen og Lars Solbakken. Det ble skriftlig avstemming. 36 personer var til stede. Ved 1. gangs votering fikk Gustav 13, Cathrine 10, Lars 7 og Geir Arild 5 stemmer. 1 stemme forkastet. Ved 2. gangs votering fikk Gustav 15, Cathrine 12 og Lars 8 stemmer. 1 stemme blank. Ved 3. gangs votering fikk Gustav 24 og Cathrine 12 stemmer. Gustav ble dermed valgt.
  2. plass: Nominert var Marianne Birkeland Øvrebø. Forslag fra salen på Cathrine Gundersen. Det ble skriftlig avstemming. 34 personer var tilstede. Voteringsresultatet ble 18 stemmer til Cathrine og 16 til Marianne. Cathrine ble dermed valgt.
  3. plass: Nominert var Lars Solbakken. Det kom forslag fra salen på Marianne Birkeland Øvrebø, Lars Solbakken og Jennie Nicola Johnsen. Det ble skriftlig avstemming. Ved 1. gangs votering fikk Marianne 16, Jennie 12 og Lars 6 stemmer. Ved 2. gangs votering fikk Marianne 20 stemmer og Jennie 14 stemmer. Marianne ble dermed valgt.
  4. plass: Nominert var Atle Rui. Det kom forslag fra salen på Lars Solbakken og Jennie Nicola Johnsen. Det ble skriftlig avstemming. 33 personer tilstede ved 1. gangs votering. Atle fikk 15 stemmer, Jennie 14 og Lars 4. Ved 2. gangs votering var det 32 personer tilstede. Atle fikk 19 stemmer og Jennie 13. Atle ble dermed valgt.
  5. plass: Nominert var Cathrine Gundersen. Hun var uaktuell og det kom forslag på Jennie Nicola Johnsen og Lars Solbakken. Det ble skriftlig avstemming. Voteringsresultatet ble 22 stemmer til Jennie og 10 stemmer til Lars. Jennie ble dermed valgt.
  6. plass: Nominert var Geir Arild Tønnessen. Fra salen kom det forslag på Kenneth Berg, Lars Solbakken og Albert Poliku Islam. Det ble skriftlig avstemming. 4 personer til hadde forlatt møtet, slik at det nå var 28 stemmeberettigede igjen. Lars trakk seg som kandidat til 6. plass. Ved 1. gangs votering ble resultatet 15 stemmer til Geir Arild, 9 til Albert, 3 til Kenneth og 1 til Lars. Geir Arild ble dermed valgt.
  7. plass: Signy Gjærum var nominert. Valgt med akklamasjon.
  8. plass: Ole Røed var nominert. Valgt med akklamasjon.
  9. plass: Kenneth Berg var nominert. Valgt med akklamasjon.
  10. plass: Terese Kolberg Seynaeve var nominert. Det kom forslag på Albert Poliku Islam og Lars Martin Borlaug. Terese og Lars Martin trakk seg fra 10.plass og Albert ble dermed valgt med akklamasjon.

På den opprinnelige lista var det 2 personer som ikke lengre bor i Skien, og som derfor fjernes. Det kom i tillegg inn forslag på 8 nye navn, disse ble vedtatt slik at den endelige lista inneholder 54 mot opprinnelig 48 stemmer.

Vedlagt protokollen for nominasjonsmøtet ligger kommunevalglista slik den ble vedtatt på nominasjonsmøtet samt nominasjonskomiteens innstilling.

Stein Kinserdal avsluttet valget og overlot ordet til Gustav Søvde.De 3 første kandidatene, Gustav, Cathrine og Marianne fikk overrakt blomster. Gustav Søvde takket for tilliten og ønsket alle vel hjem.

Møtet slutt 2130

Ole Røed og Sidsel Devik, referenter

Geir Arild Tønnessen ( sign) Cathrine Gundersen ( sign)

Skien Venstres liste til kommunevalget 2019.

Ingen av kandidatene er kumulert. Fra og med 11. plass er kandidatene listet alfabetisk med unntak av de to siste plassene som er æresplasser.

1. Ole Gustav Søvde
  52. Haakon Wærstad
  53. Sigvall Rørtveit
  54. Eva Berg