Venstre skal bygge en grønnere og mer levende by med Bybanen til alle bydeler

Per-Arne Larsen, Erlend Horn, Julie Andersland. , Foto: Jarand Boge

Trym H. Aafløy og Nils Haugland i «Folkeaksjonen mot mer bompenger i Bergen» vil at valget i 2019 nok en gang skal handle om hvorvidt Bybanen skal bygges til Åsane eller ikke. Les svaret fra Venstre her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Erlend Horn, byråd for bolig, sosial og inkludering
Julie Andersland, byråd for klima, kultur og næring
Per-Arne Larsen, bystyrerepresentant for Venstre i Bergen

Innlegget er et svar på innlegget i Bergens Tidende fra Trym H. Aafløy og Nils Haugland. Les innlegget deres her.

Grønnere og mer levende by

Vi i Venstre skal bygge en grønnere og mer levende by. For å få det til skal vi blant annet bygge Bybanen til alle bydeler og etablere den som en ryggrad i det fremtidige kollektivsystemet. Vi skal bygge Bybanen langs Bryggen for at flest mulig skal kunne bruke den, og vi skal bruke den til å fortrenge alle bilene i Ytre-Sandviken inn i fjell og heller gjøre plass til et godt og grønt nærmiljø. Selv om Trym H. Aafløy og Nils Haugland insinuere noe annet i Bergens Tidende 12. desember, så har vi selvsagt fått med oss at «Folkeaksjonen mot bompenger» prøver å bekjempe dette.

Revitalisere Sandviken

Når vi skriver vi er overrasket er det ikke motstanden fra grupperinger som dette, men at partier som Høyre som tidligere i år har stemt for en trasé til Åsane og har lovet å ikke ta omkamp, plutselig ikke er så opptatt av langsiktighet og forutsigbarhet i byplanleggingen. Tidligere i år jublet Høyre sammen med oss da vi endelig klarte å løse utfordringen i Sandviken og la til rette for en revitalisering av hele bydelen. Nå sår de tvil om denne løsningen. Det er klart vi følger med på dette.

Bybanen har bevist at den virker

Aafløy og Haugland avstår selv fortsatt fra å vise noen løsninger på Bergens køproblemer. Vår modell, inklusiv det økonomiske, har et bredt flertall bak seg på alle nivå i norsk politikk. Vi hører vi ingenting fra «Folkeaksjonen mot bompenger» om hva de vil gjøre. En Bybane-vogn har plass til to kilometer bilkø. Vi fjerner på dermed milevis med kø for kollektivtrafikk, privatbilister og næringskjøretøy. Vi gjør det på en måte som er både kostnadseffektiv og plasseffektiv. Bybanen har allerede bevist at den virker. Det burde Aafløy og Haugland være glad for, men vi er virkelig spent på hvordan de har tenkt å finansiere bilveier i trange Bergen for å gjøre plass til alle disse bilene.

Venstre er Bybane-garantist

Venstre er beredt om 2019-valget nok en gang vil handle om Bybanen. Vi synes det er veldig mange andre ting som fortjener ordentlig debatt, men om folk vil gå til valg for å ta omkamper er vi klar. Vi vil ha en grønnere og mer levende by, og vil derfor være garantisten for at alle Bybane-planene blir gjennomført.
Og til tross for påstand om det motsatte, så kan vi jo avsløre for Aafløy og Haugland at Bybanen kommer til å gå langs Bryggen.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**