Overfylte tog
Togene på Østfoldbanen er overfylte, og går sjelden i forhold til de andre transportkorridorene i hovedstadsregionen. Hovedutfordringen på Østfoldbanen har lenge vært kapasiteten på lokaltoget (linje L2) mellom Ski og Stabekk. Toget er ofte fullt og bruker lang tid på av- og påstigning ved stasjonene, noe som skaper forsinkelser i hele systemet. Det har i lang tid vært en økende etterspørsel etter reiser motstrøms, særlig til og fra Ås.
Fra den 10. desember er det satt inn tiltak for å bedre situasjonen på kort sikt. I tillegg vil Follobanen, som åpner i 2021, åpne mulighetene for økt frekvens og kapasitet på togene på Østfoldbanen.
Lenge etterspurt
Lokalpolitikere, fylkespolitikere og ikke minst ansatte og studenter ved NMBU har gjennom mange år etterspurt strakstiltak som kan bedre situasjonen mens vi venter på Follobanen. I juni i år la samferdselsminister Ketil Solvik Olsen fram en til pakke med tiltak som skal bedre situasjonen på kort sikt.
Tilbudsforbedringen betyr at det blir halvtimesruter i rushtiden i begge retninger på linje L21 Stabekk-Moss. Dette kommer særlig reisende til og fra Moss, Vestby og Ås til å merke. Flere avganger i motstrøms rush er viktig for å fange opp økt innpendling til Ås og Vestby. Kolbotn får også flere avganger i rushtiden. Flere av tilbudsforbedringene bidrar til å lette trykket på lokaltoget mellom Ski og Stabekk (L2).
Viktig, men ikke i mål
Venstres Solveig Schytz, leder for hovedutvalg for samferdsel i Akershus, har lenge jobbet for bedre tilbud på Østfoldbanen. Hun er glad for at det nå settes inn ekstra avganger og nytt stoppmønster for togene som bedrer situasjonen på Østfoldbanen på kort sikt mens vi venter på Follobanen.
– Dette er viktige skritt i riktig retning, men vi er ikke i mål. Jernbanedirektoratet og Bane Nor planlegger to tog i timen som grunnrute på Østfoldbanen fra 2024. Det er alt for sent, understreker Schytz, som mener at flere tog som stopper sør for Ski må fases inn allerede når Follobanen åpner i 2021.
– Det haster også med å få på plass ny tilkobling for Østre linje slik at togene fra indre Østfold også kan bruke den nye Follobanen, legger hun til.
Dette er endringene som kommer i desember på Østfoldbanen:
- L22 får nytt stopp på Vevelstad i rushtiden. L22X får stopp på Kolbotn og Vevelstad i rushtiden.
- Ny avgang på L2 Kolbotn-Oslo S om morgenen.
- Ny avgang på L21 Skøyen-Moss om ettermiddagen.
- Flere avganger på L21 mot Moss om morgenen, og mot Oslo om ettermiddagen (inkludert Vestby og Ås).
Les også om saken i Ås avis.