Venstre er elbilpartiet

Foto: Skimmeland

Andrea Skimmeland i Sandefjord Venstre har skrevet et tilsvar til Elbilforeningen i Sandefjords Blad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Westgaard-Halle (H) er ingen elbil-helt

Elbilforeningen skryter hemningsløst av Lene Westgaard-Halle og Høyres «store elbilsatsning». Stor? Det er visst Vestfold Høyre vi kan takke for at regjeringen satser på elbil, skal vi tro Elbilforeningen. Men det er bare tull. Selvfølgelig.

Jeg er ikke like gammel som Lene Westgaard-Halle, men elbil vet jeg litt om. Jeg øvelseskjører nå i elbil, og familien min har hatt elbiler siden jeg gikk på barneskolen. Familiens tredje elbil kommer i januar.

Onsdag i forrige uke skrev Elbilforeningen i Sandefjords Blad at det er Høyre og Westgaard-Halle vi kan takke for elbilene i Norge. Som sagt, bare tull.

Høyre har aldri likt elbiler. Høyre liker Porsche og Lexus. Partiet prøvde å si at nok er nok da vi nærmet oss 50.000 elbiler. Senest i fjor ville Høyre ha avgift på elbiler. Det var vi i miljøpartiet Venstre som stanset Høyre begge gangene. Høyre i regjering gav kommunene lov til å kreve penger for elbil-parkering. Halvparten av kommunene hoppet på. Blei det nye inntekter? Neida. Elbilene sluttet bare å kjøre inn i byene. Særlig stoppet de i Trondheim. Ikke veldig lurt altså.

Flere steder krever man nå bompenger for elbil. Høyre i regjering sa ja. Ferger? På Vestlandet må elbilene betale, og det kommer over hele Norge, på grunn av Høyre.

Hurtigladere? Det bygges der Høyres velgere bor. I Nord-Norge kommer man ikke langt med elbil, særlig ikke i Finnmark. Enova får aldri nok penger med Høyre i regjering. Det er vi i Venstre som plusser på og passer på.

Høyre i regjering vil spise opp alle fordelene elbilistene skulle ha. Vi har ingenting å takke Høyre for. Tvert imot har vi i Venstre gjort hva vi kan for å stoppe Høyre. I høst er første gangen Høyre ikke prøvde å kutte i elbilfordelene. Nå sitter nemlig Venstre i regjeringen.

Det er gode grunner til å satse på elbil. Mange dør for tidlig pga. luftforurensing. Denne uka kom en ny rapport fra Sverige. Årlig dør minst 7.600 svensker for tidlig av forurenset luft. Hvordan står det egentlig til i Norge? Eksos er den viktigste årsaken til forurenset byluft.
Vi trenger elbiler, og vi må satse. Mer. Men det er ikke Høyre eller Westgaard-Halle som har æren. Her tar Elbilforeningen veldig feil.

Faren min antydet at Elbilforeningen kanskje var det nye KNA. Han forklarte at i gamle dager var Kongelig Norsk Automobilforbund foreningen for Høyre-folk med bil. Kanskje blir Elbilforeningen det samme? Vi skal takke Venstre for elbil i Norge, Elbilforeningen. Ikke Høyre.

Andrea Natashah Bonnet Skimmeland
Ungdomskandidat, Sandefjord Venstre