Valgt som ordførerkandidat

Magdalena Lindtvedt.
Magdalena Lindtvedt., Foto: Håvard Wannebo

Larvik Venstre har avholdt nominasjonsmøte for kommunestyrevalget 2019. Magdalena Lindtvedt (46) fra Svarstad ble valgt som Larvik Venstres ordførerkandidat.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Nominasjonsmøtet foretok mange omrokkeringer i første del av nominasjonskomitéens listeforslag. For hele prosessen kan du lese møteprotokollen her.

Leder i Larvik Venstre, Kari-Lise Rørvik.

—I tradisjonell Venstre-ånd gikk ikke nominasjonsmøtet rolig for seg; det ble holdt flere titalls innlegg og debatten gikk både om antallet kumulerte kandidater og naturlig vis om rekkefølgen på lista, sier lokallagsleder Kari-Lise Rørvik, som selv ble valgt inn på listas andreplass.

Ordførerkandidaten
Magdalena Lindtvedt (46) ble enstemmig valgt i tråd med nominasjonskomitéens innstilling som listetopp og Larvik Venstres ordførerkandidat.

Lindtvedt er opprinnelig fra Sverige men bosatt i Norge siden 2001. Lindtvedt har mange års erfaring fra politikken, blant annet som leder for Svenska Centerungdommen i 1996 til 1999, medlem av sentralstyret i Centerpartiet og førstevara til Riksdagen, tilsvarende Stortinget i Norge. Lindtvedt satt i kommunestyret for Venstre i Lardal fra 2007 og ut 2017, i Formannskapet fra 2013 til 2017 og fra kommunesammenslåingen har hun sittet i kommunestyret i Larvik siden januar 2018. Lindtvedt er fylkesleder i Vestfold Venstre.

Magdalena Lindtvedt.

—Vi må gi brede muligheter for alle
Magdalena Lindtvedt har allerede gjort seg bemerket i larvikspolitikken, og ser frem både til valgkampen og til neste periode i kommunestyret:
—Larvik trenger politikere som fokuserer på annet enn tall og å kverulere. Laget vårt består av 57 personer som står klare til å bidra med kunnskap, erfaringer og evnen til å lytte og prate med folk. Vi kommer til å være mye ute blant innbyggerne. Jeg mener at Larvik må gi innbyggerne muligheter både til å bo sentralt og usentralt, med sterke lokalsentre, barnehager, skoler med de riktige fagpersonene til stede, et mangfold som inkluderer eldre, og mye mye mer. Det viktigste av alt er å delta på alle nivåer i samfunnet og spørre oss selv hvordan vi kan berike Larvik, smiler Magdalena Lindtvedt.

Lokallagsleder Kari-Lise Rørvik ble valgt inn på 2. plass.
—Jeg ser selv frem med spenning til valgkampen frem mot kommunevalget 2019 og ønsker meg en plass i kommunestyret. Jeg kjenner laget godt, og den glødende entusiasmen som vi så i nominasjonsmøtet vil Larvik bli bedre kjent med fremover; det er mange som brenner for Venstres lokalpolitikk i Larvik, både blant medlemmer og ikke-medlemmer. Vi vil nå jobbe aktivt for å synliggjøre våre grønne, rause, sosialliberale verdier i Larvik, sier lokallagslederen.

Bak fra venstre: Rune Dreng, Ingrid Strümke, Mai Grønvold, Karin Frøyd, Anikken Stokke Lunde, Magdalena Lindtvedt, Kari-Lise Rørvik. Fremme: Anders Haugene, Terry Gabo og Håvard Wannebo.

—Det er mange som brenner for vår politikk
Kari-Lise Rørvik er selv vararepresentant til Stortinget, men sikter seg nå inn på lokalpolitikken:
—Jeg har blitt godt kjent med ordførerkandidat Magdalena Lindtvedt gjennom politiske diskusjoner, dørbankaksjoner, arbeid med interpellasjoner og utallige kaffekopper spesielt det siste året, sier hun.
—Larvik har aldri hatt en kvinnelig ordfører før, men nå kan vi få det med Magdalena, og vi vet at vi kan tilføre Larvik nye tanker og skape et godt samarbeidsklima. Et stort, dyktig team er svært viktig, og det har vi nå, poengterer Rørvik.

Terry Gabo.

Og som lokallagsleder kjenner hun laget godt.
—Den glødende entusiasmen som vi så i nominasjonsmøtet vil Larviks befolkning bli bedre kjent med fremover. Det er mange som brenner for Venstres lokalpolitikk i Larvik; både blant medlemmer og mange som ikke vet det selv. Dette er engasjement og kunnskap som vi ønsker å ta del i, og vi vil jobbe aktivt for å synliggjøre våre grønne, sosialliberale verdier i Larvik, sier lokallagslederen entusiastisk.

Larvik Venstre kommer tilbake med en fyldigere presentasjon av flere listekandidater snart.

Anders Haugene.

Møteprotokollen kan leses i sin helhet her.

3. plass: Terry Gabo

4. plass: Anders Haugene