Å krysse innfartsveien som gående

Gangfelt illustrasjon, "Foto:Ragnhild Helseth"

Når vi går, vil vi forflytte oss trygt og effektivt. Løsningen for gående, syklende og kollektivreisende må ivareta dette når planene for ny innfartsvei for Kristiansund legges. Så langt er jeg ikke trygg på at dette er godt nok utredet for gående.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Dette skriver varaordfører Ragnhild Helseth i et leserbrev i TK publisert 30.10.18 og tk.no 27.10.18.

Mål med bypakke
Bypakke Kristiansund skal bedre forholdene på innfartsveien til byen.
Målet med bypakken er å løse de trafikale utfordringene i Kristiansund, og få flere til å sykle, gå eller reise kollektivt i stedet for å kjøre bil. Bypakken skal derfor tilrettelegge for at det blir mer attraktivt å gå, sykle og ta bussen.
Planarbeid for Bypakke Kristiansund er under utredning. Formannskapet fikk 23.oktober orientering om status i arbeidet ved Statens Vegvesen.

Gående må sikres
Funksjonalitet og trafikksikre løsningen for gående, syklende og de som skal reise kollektivt blir helt vesentlig for å nå denne målsettingen. Gående er både de som beveger seg til fots, evt. bruker rullestol, bruker rullator eller triller barnevogn. Som kollektivreisende er du også i gruppen gående når du går til og fra holdeplass.
Det jeg vil problematisere her gjelder løsninger for å krysse kjørebane. Ofte krysses vei for å komme til holdeplass for buss som går i den retningen du skal reise. Universell utforming er ivaretatt med terskelfri adkomst,bredde, stigningsgrad på gangveier og merking. I presentasjonen som ble gitt i Formannskapet savnes imidlertid en bedre analyse av nettopp hvordan gående skal forflytte seg trygt og effektivt.

Rensvikholmen og Kråkhaugen
Planarbeidet nå er konsentrert om strekningen Rensvikkrysset til Rensvikholmen, og strekningen Løkkemyra via Kråkhaugen til Nordsundbrua. Formannskapet fikk en god gjennomgang på status, og fikk anledning til å stille spørsmål. Det må sies at det ble noe kort tid i orienteringen for grundig å gå inn i detaljer, men vi fikk i alle fall et inntrykk som gjør at jeg føler behov for å gjenta mine spørsmål her i håp om at de blir besvart når saken legges frem for politisk behandling.

Å krysse innfartsvei
Jeg etterspurte spesielt hvordan forholdene er med tanke på å krysse vei på Rensvikholmen etter de nye planene. Likeså kryssing av vei ved holdeplass Kråkhaugen i alternativ åpen løsning.
Alle vet at i dag er forholdene på Rensvikholmen uholdbare for både gående og syklende. For ny innfartsvei er det planlagt en bro for syklende slik at de trygt kan krysse Rv70. Det er veldig bra. Når det gjelder gående, så framstår det mere usikkert om løsningen som ble lagt frem, er egnet. Det fremsto slik at gående blir vist til å gå en omvei for å krysse veien trygt. Om man har det travelt, for eksempel skal rekke bussen, eller har vansker med å gå, så oppfatter jeg at løsningen så langt ikke er effektiv. Et mulig alternativ da er å krysse selve veibanen, slik som i dag. Altså et ikke trafikksikkert altrenativ. Et tilsvarende alternativ oppfattet jeg også var løsningen for gående ved Kråkhaugen som skal ta buss.

Mindre klimaeffekt om bil velges fremfor å gå
Bilister er også gående innimellom. Om forholdene for gående ikke oppleves som effektivt eller trafikksikkert, vil bilen lett bli fremkomstmidlet også på strekninger der det ellers kunne vært greit å gå. Dermed oppnår vi mindre klimaeffekt.

Planarbeidet må sikre gående
Løsningen for gående, spesielt som kollektivreisende, må bli enda bedre belyst i planene for ny innfartsvei for Kristiansund. Når vi går, vil vi forflytte oss trygt og effektivt. Det må være retningsgivende for gangveier og krysning av veibane. Å krysse innfartsveien som gående må få like stor oppmerksomhet som fremkommelighet for trafikantene ellers.

tk.no 27.10.18 Å krysse innfartsvei som gående

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**