Venstre vil ha flere sykehjemsplasser

Foto: iStock

Venstre vil at Levanger kommune skal bygge flere sykehjemsplasser. Det vil partiet foreslå i forbindelse med kommunens behandling av budsjett for 2019 og økonomiplan for 2019-2022.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Kommunestyret behandler saken førstkommende onsdag. Konkret foreslår Venstre å sette fart på utbyggingen av sykeheimsplasser- og omsorgsboliger med 153 millioner kroner over fire år. Dette er 60 millioner kroner mer enn forslaget fra AP, SP og KrF som utgjorde flertallet da formannskapet behandlet innstillingen til kommunestyret. – Det ligger et særlig ansvar på disse tre partiene som har flertallet i kommunestyret, sier Venstres gruppeleder Karl M. Buchholdt.

– Venstre er opptatt av at vi har en fornuftig balanse mellom institusjonsplasser (sykehjem) og omsorgsboliger med heldøgns omsorg, sier Buchholdt. -Det har ikke Levanger kommune har akkurat nå. Jeg antar at ordfører Svarva (AP) og varaordfører Reberg (SP) ser dette, og går inn for Venstres forslag om å bygge flere institusjonsplasser, krever Buchholdt.

De siste årene har Levanger i stor grad erstattet tradisjonelle sykehjemsplasser med omsorgsboliger. Antallet har blitt redusert fra 98 til dagens 54. Tallet blir nå ytterligere redusert, da kommunen vil stenge ned flere heldøgns institusjonsplasser ved Staup helsehus, plasser som først var klare til bruk i mai 2017. – En veldig merkelig beslutning. Vi kan ikke holde på å bygge institusjonsplasser for så å legge dem ned. Det har ikke kommunen råd til, sier Buchholdt.

Han mener kommunen nå må tenke i motsatt retning. -I stedet for å redusere antallet institusjonsplasser bør vi nå bygge opp flere, sier Buchholdt, og han legger til at vi må få på plass turnusordninger som gjør det mulig å drifte flere sykehjemsplasser. – Til og med budsjettdokumentet antyder at flere sykeheimsplasser kan være en løsning på kapasitetsutfordringene innen sektoren. Derfor forventer jeg nå at ordfører Robert Svarva og Levanger Arbeiderparti støtter opp om Venstres forslag om en satsing på pleie- og omsorgssektoren, avslutter Karl M. Buchholdt i Levanger Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**