Det er finansieringen av de såkalte byvekstavtalene som nå styrkes kraftig. Disse avalene legger til rette for bedre kollektivtilbud og gode gang og sykkelmuligheter i ni av våre største byregioner: Oslo og Akershus, Bergen, Trondheim, Nord-Jæren, Buskerudbyen, Nedre Glomma, Kristiansandsregionen, Grenland og Tromsø.
Gjør hverdagen enklere for folk som bruker buss eller bane
-Vi dobler støtten i 2019. Det viser at vi prioriterer store og viktige kollektivprosjekter. Vi satser på gode løsninger som gjør hverdagen enklere for folk som bruker buss eller bane i regionen der de bor, sier Gunnes i Stortingets samferdselskomité.
Viktige prosjekter
- Fornebubanen i Oslo og Akershus: 391 mill. kr.
- Bybanen til Fyllingsdalen i Bergen: 962 mill. kr
- Metrobussen i Trondheim: 5 mill. kr
- Bussveien på Nord-Jæren: 174 mill. kr
–Dette er en satsing som Venstre har jobbet for i mange år, og som nå forsterkes ytterligere. Den er viktig for å nå målet om at veksten i persontransporten i byområdene skal dekkes av kollektiv, sykkel og gange.
I budsjettet for 2019 blir det foreslått å bevilge totalt 3,7 milliarder til byvekstavtalene og belønningsordningen for kollektivtrafikken. Det er en økning på om lag 45 pst. fra 2018. Av dette foreslås det 1,5 mrd. kr i tilskudd til store kollektivtransportprosjekter (nevnt over).
Videre foreslås det også 659,7 mill. kr til kollektivtransport-, sykkel- og gangetiltak langs riksveier og 1,5 mrd. kr til såkalte belønningsmidler til kommuner
Samarbeid stat og kommune
Byvekstavtalene innebærer at staten tar halvparten av regningen i store kollektivprosjekt som inngår i en bymiljø- eller byvekstavtale. Byer og regioner som deltar må finansiere den andre halvparten selv. I dag betyr dette i stor grad bruk av bompenger.
– Dette er en satsing som Venstre har jobbet for i mange år, og som nå forsterkes ytterligere. Den er viktig for å nå målet om at veksten i persontransporten i byområdene skal dekkes av kollektiv, sykkel og gange.
Nye byområder prioriteres
Staten er nå i gang med å starte forhandlinger om byvekstavtaler med nye regioner:
- Kristiandsregionen
- Nedre Glomma
- Tromsø
- Buskerudbyen
- Grenland
I flere av disse byområdene avventer Samferdselsdepartementet nå pågående lokale prosesser og vedtak. Det er satt av 285 mill. kr til å følge opp de statlige forpliktelsene i disse avtalene.
I tillegg vi de nye regionene konkurrere om 488 millioner kroner som skal fordeles mellom byområdene.
Les mer om Venstres politikk på transport og samferdsel
Bli med i Venstre