Regjeringen må levere i regionreformen

Regionreformen. Ordførernettverket, "Foto: Faksimile Dagbladet 110918

Venstres ordførernettverk liker ikke den retningen regiondebatten har tatt. Vi er rett og slett redde for at det enorme arbeidet som er lagt ned og nå skal fullføres ved å fordele statlige oppgaver rundt om i landet skal strande. Vi ser politikere på Stortinget som ikke makter å falle til ro med et flertall de selv ikke var en del av, samt politikere i fellesnemder som ikke tar sin jobb på alvor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Bra med meningsbrytning
At folk rundt omkring i de nye regioninndelingene deltar aktivt i meningsbrytningen om regionene er et friskt tegn på genuint engasjement, mens det politiske spill enkelte parti og politikere tillater seg opprører.

Politisk spill
Venstre står på mange måter alene i dette, og vi skal ha oss frabedt påstander om onde hensikter enkelte tillegger oss. Vi nekter å ta del i det politiske spill som i disse dager finner sted. Vi ser et Senterparti som vi frykter kommer til å stå i veien for massiv oppgaveflytting. Et parti som tilsynelatende kjemper distriktenes sak, men når det kommer til stykket ikke ønsker å være konstruktive i prosessen med å sikre dem meningsfylte oppgaver. Trygve Slagsvold Vedum vet at de nye regionene blir av en slik størrelsesorden at viktige, tunge og spennende oppgaver kan flyttes ut og at han på Stortinget kan bidra. I stedet drukner han i sitt eget politiske spill og omkamp om et politisk vedtak han ikke klarer å innfinne seg med. Må det virkelig være slik at Arbeiderpartiet må bruke denne saken på å markere politikk og sanke stemmer for nok en gang å gå i mot noe man har vært for?

Oppgaveoverføringen en vitamininnsprøyting
Samtidig retter vi blikket mot medio oktober når kommunalminister Monica Mæland får anledning til å vise Stortinget handlekraft som vil sette regionreformen i et helt nytt lys. Hun vil kunne sette debatten på hodet ved å vise til hvor alvorlig regjeringen tar det enorme behovet for tilfredsstillende svar folk har på hva den ønsker med regionreformen. Regjeringen har ikke holdt tilbake på hvor nødvendig regionreformen er for landet. Vi tror det er fordi Mæland genuint mener at den planlagte oppgaveoverføringen, og da med behovet for større fylker til å utføre disse, vil gi regionene en solid vitamininnsprøytning.

I vinter kom Hagen-utvalgets anbefalinger. En grundig rapport, som tar for seg store oppgaver som skisseres flyttet fra stat til fylkeskommune. Venstres ordførernettverk hyller rapporten. Hvorfor? Fordi den virkelig tar tak i oppgaver som virker logiske at ikke skal ligge hos staten. Ved gjennomlesning gir rapporten oss stor optimisme.

Regionreformen en demokratireform
Å flytte makt fra fylkesmannen og over på fylkeskommunen er et gjennomgående tema i rapporten. Det svarer til hovedmisjonen vi i Venstre alltid har hatt med regionreformen. Vi kaller reformen for en demokratireform. Her legges til rette for økt innflytelse over hvordan vi som lokal- og regionalpolitikere kan forvalte ressursene. Og forvalte dem på en slik måte vi mener kommer våre innbyggere best mulig til gode.

Nye arbeidsplasser
Ser vi ut av Norge, regionaliseres Norden. Mobilitet, ny teknologi og nye industrielle klynger skaper nye drivkrefter. Norge må ta dette på alvor, både med tanke på bosetting og fordeling av velferdsgoder – men særlig med tanke på å skape nye arbeidsplasser og få fart på et grønt skifte. Venstre ønsker smarte regioner for Norge og Norden.

Vi venter at kommunalministeren leverer
15. oktober kan Monica Mæland virkelig gi reformen mening. Leverer regjeringen som den bør, stilles motstanderne av reformen i et krevende lys. Ikke bare skal de ta omkamper på selve sammenslåingen. Med betydelige oppgaver foreslått overført vil de måtte gå imot en solid desentralisering av makt. Motstanderne vil måtte si til sine folk der ute at de ikke ønsker nye oppgaver for dem. Er det politiske spillet viktigere enn å jobbe for desentralisert makt og sterkere distrikter?

Regjeringen må levere
Venstres ordførernettverk forventer at regjeringen griper denne muligheten til å slå tilbake mot alle som tviler. Vi forventer faktisk at regjeringen leverer. Å underlevere på dette, i det klima som har vært og som rår, er faktisk ikke et alternativ.

Venstres ordførernettverk
Ragnhild Helseth, nestleder, varaordfører i Kristiansund
Gunn Berit Gjerde, fylkesvaraordfører
Lena M. Landsverk Sande, ordfører i Vanylven