Nei til ny tredje rullebane på Gardermoen

Venstre sier nei til bygging av en ny tredje rullebane på Gardermoen. En ny rullebane vil øke både flytrafikken og klimautslippene kraftig. Vi har en stor jobb å gjøre for kutte klimagassutslipp, også i luftfarten. Norge har signert Paris-avtalen og vi skal oppfylle våre egne og Europas klimamål. Økt flytrafikk er ikke forenlig med målet at Norge skal bli et lavutslippssamfunn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Også hensynet til jordvern, miljø og støy tilsier at vi ikke bør bygge en tredje rullebane på Gardermoen. En tredje rullebane vil øke støyen for folk som bor i nærheten av flyplassen, noe som har store menneskelige og økonomiske konsekvenser.

Verden blir mindre, og det er bra at folk får større mulighet til å reise og oppleve andre kulturer. Men enkeltmenneskets frihet i dag må ikke gå på bekostning av våre etterkommeres frihet i framtida. Vi skylder våre barn og barnebarn å ta vare på den jordkloden vi har.

Luftfarten står for en betydelig del av klimagassutslippene våre. Flyrutene mellom Gardermoen og Trondheim, Stavanger og Bergen er blant de mest trafikkerte i Europa. Mange av disse korte flyreisene kan tas med jernbane om vi får et bedre tilbud med kortere reisetid. Det samme gjelder strekningene mot Stockholm og København. Med den satsningen på jernbane som Venstre kjemper for, så vil behovet for en tredje rullebane på Gardermoen falle bort av seg selv.

Venstre vil at OSL og Gardermoområdet skal fortsette å ligge i tet og utvikle seg som verdens mest miljøvennlige flyplass og å være en motor for utvikling, næringsliv og arbeidsplasser for hele Østlandet. Vekst og utvikling på Gardermoen og i Gardermoområdet skal være bærekraftig og ikke gå på bekostning av klima og miljø. Derfor sier vi nei til en tredje rullebane.

Denne appellen ble holdt av Solveig Schytz, på markeringen foran Stortinget mot tredje rullebane på Gardermoen 8.sept 2018

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**