Til innhold

Nå kommer det flere tog på Østfoldbanen

Solveig Schytz og Ketil Solvik Olsen er glad for at det nå kommer flere tog på Østfoldbanen, Foto: H. Schytz
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Hovedutfordringen på Østfoldbanen i dag er kapasiteten på lokaltoget (linje L2) mellom Ski og Stabekk. Toget er ofte fullt og bruker lang tid på av- og påstigning ved stasjonene. Dette skaper ofte forsinkelser som forplanter seg i hele systemet. I tillegg har det vært en økende etterspørsel etter reiser motstrøms, særlig til og fra Ås.

Dagens infrastruktur er høyt utnyttet. På initiativ fra Samferdselsdepartementet har Jernbanedirektoratet, Bane NOR, Norske tog og NSB sett på ulike muligheter for å styrke togtilbudet på kort sikt.

Tilbudsforbedringen betyr at det blir halvtimesruter i rushtiden i begge retninger på linje L21 Stabekk-Moss. Dette kommer særlig reisende til og fra Moss, Vestby og Ås til å merke. Flere avganger i motstrøms rush er viktig for å fange opp økt innpendling til Ås og Vestby. Kolbotn får også flere avganger i rushtiden. Flere av tilbudsforbedringene bidrar til å lette trykket på lokaltoget mellom Ski og Stabekk (L2).

Venstres Solveig Schytz, leder for hovedutvalg for samferdsel i Akershus har lenge jobbet for bedre tilbud på Østfoldbanen. Hun er glad for at det nå settes inn ekstra tiltak som kan bedre situasjonen på Østfoldbanen også på kort sikt.

– Det er veldig bra med flere stopp og avganger på L1 og L22 mellom Ski og Oslo for å avlaste den stappfullle og overbelasta «Skilokalen». Jeg håper det vil gi færre forsinkelser på alle tog på denne strekningen, sier Schytz. Hun mener flere innsatstog på linje LL21 mellom Skøyen og Moss er særlig viktig for ansatte og studenter på NMBU, og elever på Ås- og Vestby VGS. Det blir nå lettere å pendle fra Oslo til Ås og Vestby. Det er svært gledelig, sier Schytz. Det er også bra at det fortsatt jobbes med å skaffe dobbeltdekkere for å øke kapasiteten og at nettdekningen skal bli bedre, fortsetter hun.

Schytz mener dette representerer flere skritt i riktig retning, men understreker behov for ytterligere tiltak.

– Jeg vil fortsette å jobbe for at regiontoget fra Halden R22 må stoppe mellom Moss og Ski, og at tiltak for å bedre tilbudet på litt lengre sikt blir iverksatt snarest. Eksempelvis en forlengelse av lokaltoglinjen L2 og vendespor i Vestby/Kambo, slik at antall tog til stasjonene sør for Ski kan økes med en gang Follobanen åpner i 2021, avslutter Solveig Schytz.

Dette er endringene som kommer i desember på Østfoldbanen:

  • Linje L22 Mysen-Skøyen – to avganger hver vei får stopp på Vevelstad i rushtiden. Sammen med Ruters busstilbud fra Bøleråsen og Vevelstadåsen gir dette et godt tilbud som avlaster eksisterende avganger
  • Linje L22X Mysen-Oslo S (rushtidsavganger), to avganger hver vei får stopp både på Kolbotn og Vevelstad
  • Det settes opp en ny avgang på linje L2 på strekningen Kolbotn-Oslo S i morgensrush
  • Det settes opp en ny avgang på linje L21 Skøyen-Moss i ettermiddagsrush
  • Tre nye avganger i morgenrush mot Moss på linje L21
  • Tre nye avganger i ettermiddagsrush mot Oslo på linje L21
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**