Venstre ønsker en mer tettbygd by

Flertallet i bystyret (H, Krf, Frp og Ap) fortsetter å vedta reguleringsplaner som medfører byspredning og økt bruk av bil, stikk i strid med nasjonale mål om nullvekst i personbiltrafikken. Dette kan gi økte bompengeavgifter når Kristiansand skal forhandle ny byvekstavtale.

Her er Venstres Petter Benestads innlegg i bystyrets debatt om utbygging av Sørskauen i Randesund.

Ordfører
Da saken var til første gangs behandling i By- og miljøutvalget 28.9.17 skrev plan- og bygningssjefen: «Planforslaget er stort sett i samsvar med gjeldende kommuneplan».

Når vi nå får saken til sluttbehandling så skriver administrasjonen at PLANFORSLAGETS LOKALISERING IKKE ER I HENHOLD TIL SAMFUNNSDELENS PRIORITERINGSOMRÅDER. PLANFORSLAGET ER DEROR I STRID MED SAMFUNNSDELENS INTENSJON.
Dette ble vedtatt av bystyret så sent som i september i fjor.

Altså en helt annen konklusjon enn hva administrasjonen skrev da saken var til første gang behandling for ca 8 måneder siden .

Jeg er enig med fylkesmannen i at det er svært uheldig at det er gått 10 år mellom varsel om oppstart av planarbeidet og offentlig ettersyn av detaljregulering.
Planen er i dag i strid med nye nasjonale føringer for byspredning og nullvekst i persontrafikken.

I saksutredningen skrives det også at administrasjonen ser utfordringer med byspredning i reguleringsplanen og at den ikke er i samsvar med den nylig vedtatte samfunnsdelen på flere punkter. Reguleringsplanen innebærer både økt bilbruk og byspredning.

Det undrer meg at administrasjonen kan mene dette og likevel anbefale at det bygges 261 nye boenheter i et område som så klart strider mot den nylig vedtatte kommuneplanen.

Ut fra dette fremmer MDG og Ventre et felles forslag om at reguleringsplanen ikke godkjennes.

Jeg håper bystyret støtter opp om dette.En godkjenning av denne planen vil bety byspredning, økt bilbruk og vil hindre mulighetene for å nå nullvekstmålet i personbiltrafikken. En godkjenning av planen vil dermed også være negativ for en ny byvekstavtale.

Venstre og MDG fremmet følgende fellesforslag som kun fikk 8 stemmer:
“Bygging av 261 nye boliger på Sørskauen i Randesund, 13 kilometer fra sentrum og 2 kilometer fra nærmeste helårs matbutikk, vil føre til økt biltrafikk i Kristiansand og øke innbyggernes kostnader til vann, avløp og vei-vedlikehold. 261 boliger på Sørskauen fører til ytterligere byspredning og er dermed i strid med Rikspolitiske retningslinjer for samordnet areal- og transportplanlegging, Søknad om byvekstavtale, Regional plan for Kristiansandsregionen 2011-2050 og Kommuneplanens samfunnsdel 2017-2030.
Forslag til reguleringsplan for Sørskauen øst for Holteveien vedtas ikke.”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**