Bygg klimasmart med tre

Kortreist, massivt og klimanøytralt, Foto: CC: Oslonatt

– Stål og betong-dominansen kan ta slutt. Norge har en 1000 år gammel tradisjon i å bygge i tre. Det viser seg at tre kan gi store reduksjoner i klimagassutslipp, samtidig er trebygg raskere å oppføre uten å være mer kostbart. Så hva venter vi på?, skriver Eirik T. Bøe, leder i hovedutvalget for plan, næring og miljø i Akershus.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Går treigt
La oss være ærlige: Til tross for lange tradisjoner, betydelig kunnskap og store mengder råvarer, så går det litt treigt med å få norsk byggebransje til å vende blikket mot de dype skoger. Derfor er det blant annet laget en landsdekkende kampanje på Facebook og LinkedIn, som skal skape engasjement og trygghet blant politikere, kommunale ansatte som jobber med eiendom, byggherrer og entreprenører. Dette er nytt for mange og krever mer informasjon.

Kampanjen er forankret i «Ordførere for tre» og Interreg-prosjektet The Bioeconomy Region. Hvordan kan kommuner og fylkeskommuner bidra til FNs bærekraftsmål om å stoppe klimaendringene innen 2030 og samtidig ta hensyn til en stram økonomi? Prosjektet vil gi eksempler og nyttige råd på hvordan man kan tilrettelegge for å bygge på en klimasmart og økonomisk måte.

Synliggjøre mulighetene
Fokuset er også på små og mellomstore bedrifter med skogen som råvare. Prosjektet vil synliggjøre mulighetene i regionen til å utvikle skogsbasert bioøkonomi. Alt vi kan lage av olje, kan vi også lage av tre. Her finnes stort potensial for å videreutvikle treteknologi til byggeindustrien, blant annet digitalisere hogst og transport og videreutvikle sagbruksteknikk.

Prosjektet finansieres av fylkeskommunene Akershus, Hedmark, Oppland og Østfold i Norge, i samarbeid med regionene Värmland og Dalarne, Paper Province og Europeiske regionale utviklingsfondet Interreg Sverige-Norge. Prosjektpartnere er i tillegg et stort antall selskaper, høyskoler og universitet i Norge og Sverige.

Råvarer fra vårt kretsløp
Mye ligger til rette i Norge og det er stor interesse for bioøkonomien, som treindustrien er en del av. Bioøkonomi tar utgangspunkt i at vi bruker og gjenbruker ressurser som er en del av dagens kretsløp på jorda. Fossile råvarer basert på olje og gass tilfører vårt kretsløp råvarer som ble skapt i et kretsløp for millioner av år siden. Utnytter vi de muligheten som ligger innenfor bioøkonomien kan vi raskere slutte å bruke råvarer som skaper problemer i vårt kretsløp, og forurenser luft, vann og jord.

Næringsutvikling og arbeidsplasser
Vi har store ambisjoner om å redusere egne utslipp i Norge, med 30 prosent i 2020, 40 prosent I 2030 og bli utslippsfrie I 2050. Gjennom bioøkonomien kan vi nå disse målsetningene raskere, samtidig som vi bidrar til å skape næringsutvikling, vekst og arbeidsplasser. Derfor satser Akershus fylkeskommune på bioøkonomi og håper at arbeidet med for eksempel bygninger i massiv tre skal være en pådriver i det grønne skifte vi alle ønsker oss og er avhengig av.

Debattinnlegget sto på trykk i Nationen 22. juni 2018.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**