Leselyst og leseglede, lesetrening og leseoppfølging, samlingssted og møtepunkt: skolebiblioteket har potensiale til å være hjertet i den moderne skolen!
Det var nettopp skolebiblioteket på Seljestad barneskole som så tydelig viste meg hvordan det potensialet kunne realiseres: gjennom alle barns aktive bruk av biblioteket og med skolebibliotekaren som deltakende inn i alle barns leseopplæring ble tidlig innsats innenfor lesing og språk satt i system. Som mamma til en tredjeklassing på Seljestad barneskole er jeg takknemlig for de bibliotekstimene og den leseoppfølgingen han der har fått.
Det er ikke uten grunn at når Harstad skole nå åpner sin nye skole høsten 2018 har skolebiblioteket blitt revitalisert og stillingsressurs avsatt i langt større dimensjon enn før.
Det er ikke uten grunn at Bergseng skole fremhever mangelen på areal til bibliotek som vesentlig; og at nettopp dette har understreket behovet for å nå planlegge nytt byggetrinn der.
Dagens strategi understreker dette også ytterligere. Den gir virkelig utgangspunktet for ei klar satsning på skolebibliotekene i Harstad. Den er visjonær på vegne av bibliotekets mange roller; ikke bare innenfor lesing, men også innenfor digital kompetanse. Skolebiblioteket har også potensiale i seg I å spille en vesentlig rolle I skole/hjemsamarbeidet, inkluderingsarbeidet og som administrative ressurs for å ivareta skolens egne bøker og lærerveiledninger. Sistnevnte roller er mindre belyst.
Imidlertid er strategien helt tom når det kommer til ett punkt: ressurser. Med visjonære satsninger trengs nemlig noe annet enn dugnad og frivillig innsats. Det trengs noen til å gjøre jobben. Skolebiblioteket har potensiale i seg til å være hjertet i lese- og språkopplæring: men da kan ikke innholdet kun være bøkene.