Baneløsning på Nedre Romerike vedtatt

Foto: Mona Lindseth

Fylkestinget i Akershus har i dag behandlet konseptvalgutredning (KVU) for kollektivløsning på Nedre Romerike. – Jeg er veldig glad for at fylkestinget slår fast at vi allerede nå skal gå igang med å planlegge en baneløsning for Nedre Romerike, ikke fortsette å planlegge for buss på lang sikt sier Venstres Solveig Schytz som leder hovedutvalg for samferdsel i Akershus.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Nedre Romerike har stor befolkningsvekst og mye biltrafikk. Det trengs et stort løft for kollektivtrafikken på Nedre Romerike og potensialet for at flere skal reise kollektivt er veldig stort sier Schytz.

Vi må planlegge og bygge kollektivtrafikk for framtida som både ivaretar reiser mot Oslo og lokaltrafikken på Nedre Romerike. T-banen skal forlenges til Lørenskog, og det skal planlegges en baneløsning også videre mot Lillestrøm og Kjeller understreker Schytz.

Fylkestinget har også vedtatt å ta initiativ til en tiltakspakke for å sikre god framkommelighet og mindre kø for bil og buss i kommunene på Nedre Romerike i samarbeid med kommunene.

Forslaget ble enstemmig vedtatt, med unntak av punkt 4, som ble vedtatt av et stort flertall.

Hele vedtaket fylkestinget i dag er:

  1. KVU om kollektivtransport på nedre Romerike med tilhørende KS1 tas til orientering.
  2. Planlegging av metro/T-baneforlengelse Lørenskog/Skårersletta igangsettes i samarbeid med Ruter, Lørenskog kommune og Oslo kommune. Aktuelle løsninger, med stasjoner, traseer og kobling til øvrig kollektivtrafikk, avklares i en forstudie.
  3. Planlegging og fastlegging av prioriterte kollektivtraseer på strekningen Kjeller- Lillestrøm-Oslo grense og inn mot Lillestrøm igangsettes med utgangspunkt i optimalisert konsept. Planleggingen bør skje etappevis for å få god fremkommelighet på kort sikt.
    • Fylkestinget understreker ambisjonen om å få på plass en kapasitetssterk baneløsning gjennom bybåndet på nedre Romerike.
    • Fastlegging av busstraseer og planlegging av en prioritert trase for buss og baneløsning inn til Lillestrøm fra Sagdalen i sør og fra Kjeller i Nord og gjennom Lørenskog fra Ahus til Oslo grense igangsettes.
    • Det igangsettes planarbeid for å konkretisere løsninger gjennom Strømmen, mellom Strømmen og Ahus og gjennom Rælingstunnellen.
    • Det bes om at konkrete anbefalinger for fremtidige traseer og prioriteringer utarbeides i samarbeid med kommunene.
  4. Det bes om en egen sak om en tiltakspakke som kan dempe biltrafikken og bygge opp under grønn mobilitet på nedre Romerike. Skedsmo kommune og de omkringliggende kommunene samt Statens vegvesen inviteres til et samarbeid om en tiltakspakke som ivaretar behovet for bærekraftig vekst og god mobilitet. Kollektivtiltak, løsninger for overordnet veinett og tiltak som demper biltrafikken skal sees i sammenheng.
  5. Fylkestinget ber om at tiltaket prioriteres inn ved neste rullering av NTP.

 

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**