Full sal i åpent møte om kulturhus

Åpent møte Opera-og kulturhus 11.06.18, "Foto:faksimileTK130618"

Sjelden har vi sett så mange i bystresalen i rådhuset i Kristiansund som da det ble avholdt åpent møte om Opera- og kulturhus med museum, bibliotek og kulturskole. Alle partiene var invitert til å holde innlegg. Varaordfører og gruppeleder Ragnhild Helseth hadde ordet på vegne av Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Tilstede var alle partiene, og de fikk holde sine innlegg i rekkefølge etter alfabetet. Venstre holdt sitt innlegg til slutt, og forventninger var allerede skapet da Ragnhild Helseth tok ordet. Hun kunne ikke love at det kom penger, men formidlet store forhåpninger selv til kulturministeren og statsbudsejttet for 2019 som legges frem til høsten.

Samtlige partier ga positive signaler om at de ønsket kulturhus, og at de jobber for saken via sine partier på Stortinget og i regjering i forbindelse med budsjettarbeidet.

Starten av møtet hadde innledninger med lederne for de fire institusjonene som skal inn i kulturhuset. Operasjef Line Lønning Andressen, styreleder Einar Lund i Nordmøre museum, rektor ved Kristiansund kulturskole Steig Åge Sørlie, og biblioteksjef Elisabeth Soleim.

Initiativ til møtet var tatt av Like Karlsvik (SV) som er leder for Hovedutvalg barnehage, skole, kultur, i samarbeid med kultursjef Eigunn Stav Sætre. Ordfører Kjell Neergaard (Ap) ga i starten av den politiske delen av møtet en oppsummering av det arbeidet som er gjort så langt for å få gjennom saken i Stortinget. Som alle vet så har både Møre og Romsdal fylkeskommune og Kristiansund kommune gått for prosjektet.

Det har vært bra aktivitet via media i juni for å fremme saken. Her er lenker til oppslag i TK.

Orkide om Opera-og kulturhus

NHO Møre og Romsdal om Opera-og kulturhus