Ny klima- og energiplan: Akershus prioriterer el, hydrogen og biogass

Foto: Akershus Venstre

Akershus fylkeskommunes nye klima- energiplan har satt ambisiøse mål for kutt i klimagassutslipp og viser hvordan vi kan nå målene, blant annet gir planen en tydelig føring på at el, hydrogen og biogass er prioriterte drivstoff. Venstre fikk flertall for vårt forslag om å be Ruter legge det til grunn i sin bestilling av kollektivtrafikk i Akershus. -Dette gir et viktig signal til Ruter, sier Eirik T. Bøe, leder for hovedutvalget for plan, næring og miljø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

– Utviklingen innenfor biogass har vært betydelig de siste årene. Det har bidratt til en ny forståelse av biogassens betydning. Anbefalingene fra fagfolk og administrasjon er entydig positiv. Vedtaket som politikerne i Akershus har fattet er derfor et viktig løft for en fremtidsrettet og bærekraftig energikilde, sier Bøe.

Klima og energiplanen har som overordnet mål at det direkte klimagassutslippet i Akershus skal reduseres med 55% innen 2030, og med 85-90% innen 2050 sammenlignet med utslippsnivået i 1991.

– Strategien for å nå dette målet er blant annet å bruke offentlige innkjøp som verktøy. Beslutningen om å be Ruter prioritere miljøvennlig, lokalt drivstoff er å sette klima og energiplanen ut i live, sier Bøe.

– Vi håper det fører til at lokalt produsert energi kan bli en større del av energimixen for tungtransport og kollektivreiser. Det geniale med biogassen er at kumøkk og klokakk aldri tar slutt. Her kan vi få etablert en sirkulærøkonomi på energifeltet i vår egen region. Vi håper derfor at økt biogassproduksjon kan bidra til næringsutvikling og arbeidsplasser i hele fylket, avslutter han.

Hovedutvalgslederen er også intervjuet av NRK.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**