Hva vil samferdselsministeren gjøre for å gjøre det enklere å kombinere sykkel og tog, og vil statsråden vurdere å tillate at sykkel kan tas med gratis på toget utenfor rushtrafikken slik man kan gjøre på T-banen i Oslo? Det er spørsmålet fra Solveig Schytz til samferdselsministeren da hun møtte som stortingsrepresentant sist uke.
I en rekke byer kan man enkelt leie bysykler som er lett å kombinere med kollektivreiser. Konseptet utvikles også videre på mindre steder, et eksempel på dette er konseptet «bygdebike» i Ås, en bysykkelordning i bygdeskala forteller Schytz. Dette er imidlertid et alternativ bare noen steder, og det er ikke så enkelt å reise kollektivt med egen sykkel ombord. I dag gjelder ulike regler for å ta med sykkel på ulike jernbanestrekninger, det er ulike regler for ulike sykler og ulike priser. På noen strekninger kan man reservere plass til sykkelen, på andre strekninger er det opp til togpersonalet å vurdere om eller hvor mange sykler det er plass til. Dette gjør i praksis at det er stor usikkerhet rundt det å ta med egen sykkel på toget, det krever planlegging, forhåndsreservasjon og har en betydelig kostnad. Schytz spurte også samferdselsministeren om han vil vurdere å gjøre det gratis å ta med sykkelen på toget utenom rushtrafikken. – Det må være enkelt og billig hvis vi skal lykkes. I rushtrafikken må vi prioritere passasjerer, men det bør være enklere å reise med sykkel, spesielt utenom rushtrafikken sier Schytz.
Les også om saken i Budstikka og Romerikes blad.
Oppfølgingssak i Romerikes Blad, 20. juni.