Skolemiljø: Kampen mot mobbing er en kontinuerlig kamp

Rune Askeland i bystyret, Foto: Per A. Thorbjørnsen

I kveldens bystyremøte var Venstres Rune Askeland klar og tydelig på at kampen mot mobbing er en kontinuerlig kamp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

“Vi skal sammen, jobbe for et inkluderende skolemiljø som skaper trygghet og mestring. Dette er verdier som betyr noe, derfor er oppfølging av denne revisjonen svært svært viktig. For det handler om byens barn.”

Askelands innlegg til bystyret kan leses i sin helhet her:

Ordfører,

Forvaltningsrevisjnen om skolemiljøet i Stavanger har vist at det er et potensial for forbedring på flere områder. Rådmannen har fulgt opp, både revisors punkter til forbedring og bystyrets behandling av rapporten. Alvoret i saken er fulgt opp med handling og en har fått god hjelp av lovendringen som kom i fjor.

Det nye kapittel 9a i opplæringsloven stiller mye klarere krav til skolens håndtering av skolemiljøsaker. Vi får nå en tydeligere aktivitetsplikt. Dette hilser vi i Venstre velkommen.

Opplæringsloven er klar: “Skolen skal ha nulltoleranse mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering.”

Endringene som kom i fjor høst sikrer en bedre systematisk oppfølging av innrapporterte hendelser. Terskelen for å melde i fra er lavere. Når vi evaluerer lovendringene en gang, så håper jeg at dette har ført til et bedre skolemiljø og dermed en reduksjon av mobbing.

Samtidig – og viktig – når vi nå har behandlet oppfølgingen av revisjonen. så må vi ikke tro at vi er i nærheten av å løse mobbeproblemet. Det er grunn til å forvente bedre rutiner, og det er bra. Men, kampen mot mobbing er en kontinuerlig jobb som aldri ender. Vi skal ikke ta noen hvileskjær i den kampen.

Mobbing har forekommet på skolen siden norges første skolelov kom i 1739. Skolene bli bedre og bedre, men utfordringene kan skifte karakter og endre seg over tid.

Vi politikere må ta alvorlige trender på alvor – tidlig. Ikke på den måte at vi skal komme med løsningene over bordet, men at vi skal kunne sette kommunens faglige apparat i gang.

Det skjer alvorlige hendelser blant våre skoleungdommer her i byen. Mange har kommet til meg etter at jeg så denne voldsvideoen i aftenbladet og sagt: “Rune, det er viktig at dere politikerne ikke overdriver dette. Dette kan jo ha vært en enkeltstående hendelse”.

For det første så kjenner jeg fremdeles den videoen i magen. Noen videoer er nesten for tøffe å se for en 40 år gammel familiefar. Den samme videoen blir delt mellom ungdomsskole elever i Stavanger. For det andre så stemmer det ikke at dette er en enkeltstående hendelse, selv om våre ungdommer i all hovedsak oppfører seg fint mot hverandre.

Ungdomskriminaliteten øker i Stavanger. Spesielt blant 13-14 åringer. Her har Venstre og oppvekststyret satt fokus og vi skal involverte bredt i arbeidet for redusere dette. Verken løsningen eller årsaken til denne økningen ligger i skolen, men vi som kommune må bidra til å jobbe godt og forebyggende i den graden vi kan.

Stavanger har løftet frem medborgerskap som en av bærebjelkene for skolene våre.

For å sitere fra kvalitetsplanen vår:

Medborgerkompetanse handler om å virke i samfunnet og om å ta ansvar, å ta den andre sitt perspektiv og handle deretter. Det betyr å tenke «vi og oss» i stedet for «jeg, meg og mitt». Det betyr å være noe for andre, å yte noe for andre og å bety noe for andre.

Vi annerkjenner rådmannens oppfølging av revisjonen og hilser velkommen en ny revisjon om et par år velkommen. Dette er kontinuerlig arbeid, et arbeid for et godt skolemiljø. Et godt skolemiljø er noe av det vi ønsker at byen vår skal være kjent for.

Takk ordfører.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**