Hva driver de egentlig på med, disse lokalpolitikerne ?

Perspektiv Snipetorpgata
Perspektiv fra Snipetorpgata

Hva driver de egentlig på med, disse lokalpolitikerne ?

Jeg vil prøve å synliggjøre litt av hva en lokalpolitiker har å holde på med. Jeg tar utgangspunkt i en reguleringssak som er av stor betydning for en sentrumsnær bydel, Snipetorp, og også for byen som helhet. Og bruker dette som eksempel for å få belyst hvordan Venstre fra første stund la vekt på å gå aktivt inn i saken og komme med både kritiske og konstruktive innspill til planforslaget samtidig som vi støttet at det kunne legges til rette for utbygging.

Snipetorpsaken. Vi vet at utbyggingen i Snipetorp vakte i «12. time» ( fra 2015 ) engasjement utover hva hadde framkommet i den administrative og politiske reguleringsplanprosessen, da var behandlingen i sluttfasen, mens reguleringsplanprosessen og saksbehandlingen hadde pågått siden 2013.

Skien Venstres lokalpolitikere. I perioden 2011- 2015 hadde Skien Venstre 2 representanter i Hovedutvalget for teknisk sektor ( HOTS ) , Atle Rui og undertegnede.Bystyrerepresentanter var undertegnede, Gjærum, og Tønnessen.

Saksgang og politisk behandling . Reguleringsplanen for Snipetorp kom til 1. g behandling 24.09.2013 sak 86/13. Venstre la da fram følgende tilleggsforslag.

«Fram til 2. gangs behandling ber Hovedutvalg for teknisk sektor (HOTS) tiltakshaver videreutvikle planen og i sterkere grad hensynta følgende ;
– Snipetorp er registrert i Riksantikvarens ” Nasjonale kulturminner i by”. Området har historisk verdi og kjennetegnes av et mangfold av lyse trehus og stor grad av variasjon. Ny bebyggelse bør tilpasse seg dette særpreget og påse at visuelle kvaliteter ivaretas, som tilpasning til terreng og nabolag ( nærvirkning) samt hensynta at bygging i bratt og skrånende terreng blir synlig over store avstander (fjernvirkning)
– Utbygging i dette området vil stille store krav til utbyggingsstruktur og bygningsstruktur. HOTS er av den oppfatning av planlagt bebyggelse har et godt utgangspunkt med oppbrudte volumer, men ber tiltakshaver vurdere lavere utnyttelsesgrad. Høyder, primært mot Øvre Skotlandsvei, bes også vurdert
– Tiltakets fjernvirkning må klargjøres herunder plassering i landskapet
– ( landskapstilpasning), grøntstruktur, bygningsvolum, material – og fargebruk,
ivaretakelse av variasjon og mangfold «

Dette ble enstemmig vedtatt skulle følge saken i videre behandling.

Planen kom til 2. g behandling i HOTS i møte 05.05.2015 sak 28/15

Like før dette møtet hadde den gang Rom Eiendom framsatt påstand om at undertegnede var inhabil. Jeg bestred det, men orienterte om dette og ba om hovedutvalgets vurdering. Hovedutvalget fant at jeg kunne anses inhabil med hjemmel i forvaltningslovens §6, 2. ledd og jeg deltok derfor ikke i møtebehandling videre i prosessen, helt fram til at bystyret snudde og i møtet 14.04.2016 enstemmig erklærte meg habil i behandlingen av saken.

Venstres representant Rui fremmet da følgende tilleggsforslag «Bygget som er tegnet inn mot Snipetorpgata grenser mot et av byens aller eldste hus. Hovedutvalget mener at det nye bygget dominerer framfor å underordne seg det verneverdige bygget. Hovedutvalget ber tiltakshaver i større grad hensynta eksisterende bygningsmiljø.»

Dette fikk Venstres ene stemme ( V hadde ikke vara) pluss Berg Frp og Christiansen AP

Planen kom så til sluttbehandling i bystyret i møte 04.06.2015 sak 79/15. Venstre v / Rui gjenopptok Venstres forslag fra HOTS : « Bygget som er tegnet inn mot Snipetorpgata grenser mot et av byens aller eldste hus. Bystyret mener at det nye bygget dominerer framfor å underordne seg det verneverdige bygget. Bystyre ber tiltakshaver i større grad hensynta eksisterende bygningsmiljø.»

Ved votering ble Rådmannens innstilling enstemmig vedtatt.
Venstres forslag falt med 6 stemmer ( Venstres 2 stemmer, R med 1 stemme samt deler av Frp)

Innbyggerinitiativ. I 2016 ble et innbyggerinitiativ lagt fram for HOTS som behandlet saken i møte 08.03.2016 sak 18/16. I denne perioden har Venstre 1 representant i HOTS ( Atle Rui) og 2 representanter i bystyret ( Tønnessen og Gjærum)

Behandlingen i HOTS 8.03.16 var slik:

Jorunn Schmitz (Ap) fremmet slikt forslag:
«HOTS forutsetter at dette innbyggerengasjementet vil føre til at det som skal bygges på dette området vil bli godt tilpasset bebyggelsen i Snipetorp, men med bakgrunn i de opplysninger som kommer frem i saken anbefaler HOTS Bystyret ikke å ta opp reguleringsplanen til ny behandling.»

Atle Rui (V) fremmet slikt tilleggsforslag
« 1: Bygget som er tegnet inn mot Snipetorpgata grenser mot et av byens aller eldste hus, og ligger i Skiens kulturhistoriske sentrum med kulturskatter på alle kanter.
Hovedutvalget mener at det nye hjørnebygget dominerer framfor å underordne seg den verneverdige bebyggelsen. Hovedutvalget ber tiltakshaver i større grad ta hensyn til eksisterende bygningsmiljø og dempe uttrykket til det skisserte hjørnebygget.
2: HOTS ber om at byggesaken som kommer i saken oversendes utvalget for realitetsbehandling før byggetillatelse gis.»

Ved votering ble forslaget fra Schmitz satt opp mot innstillingen og enstemmig vedtatt. Tilleggsforslagene fra Rui ble enstemmig vedtatt.

Saken ble deretter behandlet i bystyret i møte 14.04.2016 sak 69/16. (Bystyret erklærte meg nå enstemmig habil i saken)

Aas (Ap) tok opp hovedutvalget for teknisk sektor sitt vedtak, se over, og dette ble vedtatt mot 1 stemme ( Kise – uavh).

Bystyret vedtok også Rådmannens innstilling til saken « Bystyret tar ikke reguleringsplanen opp til ny behandling» , vedtatt mot 1 stemme ( Kise – uavh)

Jeg håper med dette å ha belyst både saksgang og lokalpolitisk engasjement.

Og til de mange som ikke er tilfreds med hvordan saken utviklet seg, ved kommende kommunevalg er det lov å stryke kandidater på listene. Det er også fullt mulig for flere samfunnsengasjerte Skiensborgere å melde seg til lokalpolitisk tjeneste for det partiet man har mest til felles med.

Signy Gjærum

Skien Venstre