Ekstra kulturkroner til Agder

- Dette er gode nyheter for både miljøet og pendlere i landsdelen, sier Petter Toldnæs, Foto: Liv Ekeberg/Agderposten

Aust-Agder museum får kr 75.000, Christiansands Kunstforeningen kr 75.000, Stiftelsen Lindesnes Fyrmuseum kr 31.601 og Vest-Agder-museet kr 82.500 i gaveforsterkningsmidler. Kulturdepartementet offentliggjør alle tallene senere i dag.

Gaveforsterkningsordningen for kunst- og kultur har fått tildelt 93 mill. kroner fra Norsk Tippings spillemiddeloverskudd til kulturformål. Dette er en særskilt tildeling i 2018 fordi en stor andel godkjente søknader er overført fra 2017.

– Det er gledelig at det offentlige på denne måten er med på å styrke private bidrag. Vi trenger kultur og bedrifter som spiller på lag, og gaveforsterkningen er viktig for å sørge for flere bidragsytere og mindre politisk styring av kulturfeltet i Norge, sier leder av Agder Venstre, Petter N. Toldnæs.

– Venstres partileder og nåværende kulturminister, Trine Skei Grande, var den første som foreslo gaveforsterkningsordningen i 2010. Det har lenge vært slik at store deler av kulturlivet er avhengig av at det offentlige opptrer som “rik onkel”. Venstre vil ha flere rike onkler i kulturlivet. Med Venstres kulturpolitikk skal ikke det offentlige bruke mindre på kultur, men vi skal stimulere til at flere støtter opp om kulturlivet. Gaveforsterkningsordning er tatt godt mot i bransjen, fordi det fører til at flere enn det offentlige gir penger. Samlet sett gir dette mye større handlingsrom for kultursektoren, sier Toldnæs videre.

Det er en stor og hele tiden økende interesse fra kunst- og kulturaktører etter å skaffe private givere og å søke om gaveforsterkning av gavebeløpet. Ved å gi ordningen en betydelig økning i midler, vil mange kunst- og kulturinstitusjoner få styrket sine mange prosjekter.

Det er Kulturdepartementet som administrerer gaveforsterkningsordningen. Behandlingen av søknadene og utbetaling av gaveforsterkninger skjer fortløpende i den rekkefølgen komplette søknader mottas og kan godkjennes. Dersom tilgjengelig ramme blir brukt fullt ut, blir eventuelle resterende søknader overført til det påfølgende budsjettåret etter samme prioritet.

Gaveforsterkningsrdningen ble innført i 2014 og gjaldt kun museer. I 2016 ble ordningen utvidet til også å gjelde gaver til musikk-, litteratur- og scenekunstfeltet, visuell kunst og kulturbygg.

Pengegaver fra private givere til kunst- og kulturvirksomheter utløser etter bestemte vilkår en statlig gaveforsterkning til mottakeren på normalt 25 prosent av gavebeløpet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**