Abid Q. Raja fikk internasjonal pris for sitt arbeid med å fremme religionsfrihet

Abid Q. Raja sammen med Knox Thames fra det amerikanske utenriksdepartementet og Dwayne Leslie fra IRLA, Foto: Privat

Den Washington-baserte organisasjonen International Religious Liberty Association (IRLA) arbeider for å fremme trosfrihet over hele verden. Hvert år deler organisasjonen ut en pris til en person som utvist fremragende lederskap for å fremme religionsfrihet internasjonalt. Prisen for 2018 ble tirsdag 22. mai delt ut til stortingsvisepresident Abid Q. Raja.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

– Det er en stor ære for meg å ta imot denne prisen. Det viser at det vi har fått til på under fire år er unikt og legges merke til. Denne prisen forplikter også for fremtidig innsats, sier Raja.

– Vi er nødt til å jobbe for å fremme religionsfrihet i verden. Og vi er nødt til å se sammenhengen mellom manglende religionsfrihet og ekstremisme. Dessverre fremmer fravær av friheter ekstremisme. Skal vi lykkes i kampen mot religiøs ekstremisme, er kampen for religionsfrihet helt essensiell, fortsetter han.

Abid Q. Raja mottok 22. mai 2018 IRLAs pris for fremme av religionsfrihet

– Det er for mange som tar våre verdier for gitt. Kampen for ytringsfrihet og religionsfrihet er en kamp vi må ta igjen og igjen, fordi dette er rettigheter som er under press, sier Raja.

– Raja har vist hva som kan oppnås når en folkevalgt er beredt til å se utover sitt eget politiske miljø, og bli en talsmann for religions- og trosfrihet i en global kontekst, sier IRLAs visegeneralsekretær Dwayne Leslie.

I 2016 arrangerte Raja en stor konferanse i Berlin som samlet over 100 parlamentarikere fra over 60 land. Konferansen ble åpnet av Angela Merkel, hvor hun uttrykte at nettverket som Raja har medgrunnlagt ga henne styrke, håp og tiltro på at det var mulig å jobbe for å få til mer religionsfrihet i verden.

– Målet vårt er å jobbe videre for å skape religionsfrihet internasjonalt. Det være seg for Ahmediaer i Pakistan, Bahaier i Iran, kristne i Midtøsten eller for muslimer i Myanmar. Dessverre er religionsforfølgelse et økende fenomen globalt, og forhåpentlig vil denne prisen være med på å øke betydningen av det arbeidet vi gjør, fortsetter han.

– Prisen fra amerikanske IRLA betyr meget for vårt arbeid. Det er en viktig anerkjennelse for jobben vi har startet. Og jeg vil gjerne dele denne prisen med de som sitter i det internasjonale styret med meg, og jeg vil også sende en varm hilsen til Utenriksdepartementet som har vært en viktig støttespiller. Ikke minst, den første konferansen vi arrangerte her i Norge ble delvis sponset av Fritt-Ord som også fortjener en takk. Jeg vil også særlig trekke frem Stefanus-alliansen og Helsingforskomiteen, som har vært til stor hjelp for oss å lykkes med jobben vår som parlamentarikere for å fremme religionsfrihet, avslutter Raja.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**