Ja til kommunesammenslåing!

Osterøy kommune har store utfordringer. Økonomien er på få år dramatisk forverret og rådmannen har flere ganger gitt uttrykk for at utfordringene bare blir større framover. Samtidig ser vi at administrasjonen sliter med å få gjort oppgavene sine, har for få ressurser, for små fagmiljøer, og stadig mister gode fagpersoner til andre kommuner eller private arbeidsgivere. Dette går ut over prosessene, det går ut over innbyggerne og det gjør at saksbehandlingen ikke blir så god som både politikere og administrasjon ønsker, og innbyggerne fortjener.

Osterøy Venstre mener løsningen er opplagt. Osterøy er nødt til å gå inn i drøfting om kommunesammenslåing med noen. Ikke med Nordhordland, det toget lot vi gå for noen år siden og nye Alver kommune har nok med organiseringen av sin egen sammenslåing. Ikke med Samnanger og Vaksdal, der økonomien og utfordringene er som hos oss – om ikke verre. Diskusjonen om «Arna ut av Bergen» skulle vært løftet for mange år siden, da var dette mulig. Nå finnes bare ett alternativ igjen, å bli del av Bergen og nye Arna bydel. Vi tror dette vil gi et viktig løft, ikke bare for Osterøy, men også for Bergen øst. Det vil gi Osterøy kompetanse og økonomisk forutsigbarhet, og det ville gitt det nye bydelsstyret en demokratisk pangstart med engasjerte lokalpolitikere og innbyggere.

På grunn av begrensede økonomiske og administrative krefter har Osterøy i dag vansker med å oppfylle lovpålagte krav. Dette MÅ en kommune greie! Osterøy vil stå sterkere som en bydel i Bergen enn om vi fortsetter på egen hånd. En betydelig andel av Osterøys innbyggere pendler til Bergen og båndene mot Bergen er i dag sterkere enn mot noen annen kommune.

I 2016 hadde Osterøy framforhandlet en god avtale med Bergen om kommunesammenslåing. I Bergen ble den vedtatt, men heradsstyret på Osterøy sa nei. Osterøy Venstre mener at forhandlingene med Bergen må gjenopptas med formål å få bekreftet at avtalen fra 2016 fortsatt er et godt grunnlag for samarbeid og sammenslåing. Deretter må Osterøy si et klart og høylytt JA til å bli en del av Bergen. Der ligger framtiden. Om ikke nå, så etter kommunevalget i 2019.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**