Vikens valgprogram lager vi sammen

Foto: Steinar Bleken

Bli med på utformingen av Viken Venstres valgprogram! Her finner du viktige frister.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Gode Venstre-medlem!

Fra 1. januar 2020 slås Akershus, Buskerud og Østfold sammen til det nye Viken. Fylkestingsvalget i september 2019 vil være valg av representanter til det nye fylkestinget i Viken.

Venstre i Viken skal derfor også lage et valgprogram for det nye Viken fylke. Prosessen med å lage dette programmet starter nå!

Programkomiteen for Viken ble valgt på fylkesårsmøtet 3.-4. mars og består av Solveig Schytz (leder), Tom Hedalen (nestleder), Elisabeth Holter-Schøyen, Sissel Urke, Ole Andreas Lilloe Olsen, Jonas Tautra Vevatne, Tone Svarstad, Trond Svandal, Gerard Doutjes, Karina Ask (Fra Unge Venstre) og Ane Breivik (fra Venstrekvinnelaget).

Programkomiteen har startet arbeidet og nå ønsker vi dine forslag! Hva mener du at Viken Venstre må prioritere i det nye fylkestinget?

Programprosessen har flere faser:

Fase 1: Fram til 1. juni. Åpen innspillsprosess
Alle medlemmer og lokallag oppfordres til å sende inn forslag. Programkomiteen inviterer til delregionale møter for medlemmer og lokallag og inviterer/oppfordrer/oppsøker organisasjoner, aktuelle personer og bedrifter for å få inn innspill fra aktuelle fagmiljøer utenfor Venstre.

På dette skjemaet kan du sende inn dine innspill.

Programkomiteen inviterer til innspillsmøter på følgende steder:

• Ål 7.mai
  • Askim 8.mai
  • Moss 9.mai
  • Lillestrøm 16.mai
  • Fredrikstad 22.mai
  • Kongsberg, 24. mai
  • Nannestad 28. mai
  • Hurdal, 29. mai
  • Drammen 30.mai
  • Hønefoss 31.mai

Fase 2. 1.september -15. oktober: Foreslå endringer til førsteutkastet til programmet
På bakgrunn av innkome forslag vil programkomiteen i perioden 1. juni -1. september skrive et utkast til fylkesvalgprogram for Viken. Førsteutkastet legges fram 1. september. Alle medlemmer og lokallag kan sende inn konkrete endringsforslag, forslag om strykninger eller tilleggsforslag til dette førsteutkastet innen 15. oktober.

Fase 3. 1. desember – 15.januar: Foreslå endringer til andreutkastet til programmet
Programkomiteen vurderer alle innkomne endringsforslag til førsteutkastet og legger så fram et andreutkast til program den 1.desember.

Alle lokallag og medlemmer kan foreslå endringer til dette andreutkastet. Fristen for å sende inn endringsforslag er 15.januar. Det vil bli sendt ut skjema for å registrere endringsforslag.

Fase 4. Vedtak av program på fylkesårsmøtet
På Viken Venstres fylkesårsmøte blir alle endringsforslag sendt inn i fase 3 behandlet. Også endringsforslag som ble fremmet i fase 2, men ikke tatt til følge av programkomiteen, kan fremmes til votering i fylkesårsmøtet.

Vi håper på et stort engasjement i programarbeidet!

Her finner du mer informasjon om programkomitéen.

Programkomitéen i Viken
ved Solveig Schytz