Løftebrudd fra samferdselsråden

Foto: NFK

Under fylkestingets samling i Narvik stilte Venstres May Valle spørsmål angående krav til at NEX2 skal være godsførende. Bakgrunnen var at det i anbudsgrunnlaget ikke er stilt krav til godsførende NEX2.

– Samferdselsråd Svein Eggesvik har i møter med både Hamarøy og Steigen kommuner lovt at NEX2 skulle ta gods. Dette skjedde både før og etter vedtak om samferdselskart, sier Valle.

– Etter å ha studert anbudsgrunnlaget, oppdaget jeg at her var det muligens noe som ikke stemte. Svaret fylkesrådsleder ga til fylkestinget (på vegne av samferdselsråd Svein Eggesvik) – bekreftet dette. Krav til gods er ikke lagt inn verken på Helnessund-ruten eller NEX2, sier May Valle. Et siste løfte om å gå i dialog med kommunene før kontrakt underskrives, gir lite håp om bedring, da endring er vanskelig når anbudsgrunnlag er utlyst, besvart og vedtatt, fortsetter Valle.

I nåværende anbudsrunde fører NEX2 gods. Dette er av stor betydning for lokalt næringsliv langs ruten.

– Dette er nok et eksempel på hvordan sentralistiske Ap, Sp, SV, KrF på fylket gjør det vanskelig for folk og næringsliv i kystkommunene, avslutter May Valle.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**