Løft for Kongsvingerbanen og Hovedbanen kan gi kortere reisetid til Stockholm

Solveig Schytz, leder for hovedutvalg for samferdsel i Akershus., Foto: Line Westgaard

Forslaget om ny jernbanelinje mellom Årnes og Gardermoen er et kinderegg, med begrensede investeringer kan vi få både kortere reisetid til Stockholm, bedre godstransport og frigjøre mye kapasitet på Kongsvingerbanen og Hovedbanen til mer persontransport og lokaltogtrafikk sier Akershus Venstres Solveig Schytz.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Hovedbanen mellom Lillestrøm og Dal og Kongsvingerbanen har sprengt kapasitet og det er er foreløpig få konkrete planer om å utvide kapasiteten. Begge baner er viktige både for godstransporten ut og inn av Norge og for lokaltog og regiontog med passasjertransport. Nasjonal transportplan slår fast at det skal lages en konseptvalgutredning for Kongsvingerbanen og strekningsvise utredninger for den grensekryssende jernbanen også mot Gøteborg, og det er nylig fremmet forslag i Stortinget om å sette igang konseptvalgutredningen for begge strekninger.

Hedmark fylkeskommune og Kongsvinger kommune har fått utarbeidet en rapport som peker på muligheten for å bygge et nytt jernbanespor mellom Årnes og Gardermoen, slik at godstrafikken kan gå rett til Gardermoen uten først å gå via Kongsvingerbanen ned til Alnabru og deretter opp til Gardermoen igjen via Hovedbanen. Dette vil frigjøre mye kapasitet på Hovedbanen og Kongsvingerbanen som gir mer plass til å frakte passasjerer på disse strekningene.

-Dette er et vinn-vinn forslag som både vil korte ned reisetida mot Stockholm og samtidig gi oss bedre løsninger for godstransporten og plass til flere lokaltog på Kongsvingerbanen og Hovedbanen, det gir også store muligheter for utviklingen i arbeidsmarked og næringsliv på Øvre Romerike sier Schytz.

Det er viktig at når vi nå skal utrede hvordan vi skal bygge ut høyhastighets jernbane mot Gøteborg og Stockholm, så må vi i tillegg til kortere reisetid til Stockholm og København også legge vekt på at de investeringene som gjøres har positiv effekt for lokaltog og regiontog i Norge sier Schytz. Dette la hun også fram for Stortingets transport- og kommunikasjonskomite i høring i Stortinget 24.april på vegne av Akershus fylkeskommune.

Indre Akershus blad og Romerikes blad skriver om saken 25.april

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**