Kollektivsatsing gir resultater

foto: Elisabeth Tønnesen / Kolumbus

– Når vi bruker ressurser på kollektivtrafikken, når vi lager flere gode ruter og når vi har gode priser – ja da tar flere i bruk kollektivtilbudet, sa Venstres Kjartan Alexander Lunde i fylkestinget i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Kjartan Alexander Lunde (V) i fylkestinget tirsdag 24. april.

Les hele innlegget hans under:

Ordfører,

Denne årsrapporten for 2017 viser at det skjer mye spennende hos Kolumbus. Venstre tror den lederrollen Kolumbus har tatt innen mobilitet både er spennende og viktig. Det gleder vi oss til å se fortsettelsen av i årene framover.

Så skjer det spennende ting med den omorganiseringen av jernbanen som de borgerlige partiene har gjort på Stortinget.
Neste år får Jærbanen ny flott Kolumbus-profil og det tror Venstre blir veldig bra.

Så skjer det mye bra med miljøsatsing fra Kolumbus.
Venstre er veldig glad for at Kolumbus selv har tatt denne rollen.

Det er bra at båtruter blir gjort mye mer miljøvennlige slik at vi nå får CO2-kutt som virkelig monner. Og vi i Venstre heier på målet om at all transport under merkenavnet Kolumbus skal være fossilfri innen 2024.

Kolumbus bidrar til en utvikling i miljøvennlig retning som er i front sammenlignet med fylkene rundt oss.

Ordfører,
I fylkesutvalget tok representanten Inghild Vanglo opp at det bør rapporteres bedre på trafikksikkerhet. Og at vi passer på at alle underleverandørene til Kolumbus er med – det tror vi i Venstre er lurt. Det at vi får en god oversikt over disse tallene vil være nyttig i tiden framover.

Ruter AS i Oslo har med følgende i sin forrige årsrapport med mer spesifikke tall. Der de har sammenlagttall for alle leverandører både angir antall omkomne og skadde. Det er viktig at vi får gode og sikre tall på dette selv om vi alle håper at tallene alltid skal være null.

Ordfører,
I 2015 tok vi valg på endringer av soner og takster i kollektivtransporten som trådte i kraft året etter. I 2016 kom også ruteendringer som skulle gjøre rutene enda mer treffsikre.

Nå ser vi at satsingen vi gjorde gir resultater. Det er solid med 6,7 % økning i antall reisende på Nord-Jæren. Passasjerinntektene i 2017 økte med 9,1 prosent sammenlignet med 2016. Selv om noe av dette skyldes samordning med NSB sine automater så er dette en solid god økning.

Venstre har i mange år arbeidet for å gjøre det mer attraktivt for studenter og unge voksne å reise kollektivt. Dermed er det veldig gledelig at budsjettflertallet vi er en del av har fått ned prisen og i tillegg fått hevet aldersgrensen. Dette er et viktig tiltak som Venstre håper vil bidra til at flere oppdras til gode kollektivvaner.

Vi ser også målrettede tiltak slik som nærsonebilletten i Haugesund virker. En økning i antall reisende på 54 prosent fra 2015 til 2017 i Haugesund – selv om det er fra lave nivåer fra tidligere så er dette så høy prosent at det gir en god økning. Og i tillegg millionøkning i billettinntekter som gjør at Haugesund-prosjektet omtrent går i null.

For Venstre er det viktigste vi leser ut av denne rapporten: Det nytter å satse på kollektivtrafikken.

Når vi bruker ressurser på kollektivtrafikken, når vi lager flere gode ruter og når vi har gode priser – ja da tar flere i bruk kollektivtilbudet.

Derfor vil Venstre at vi skal fortsette å satse på kollektivtransporten!

Takk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**