– Viktig med bedre oppfølging av rusavhengige

foto: Venstre

– Det er dessverre mange flotte unge mennesker som har havnet i klørne til rus. Dette er en stor utfordring. Jo flere vi greier å hjelpe, jo bedre blir samfunnet vårt, sa Venstres Kolbein Haakon Lunde i bystyret mandag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Kolbein Haakon Lunde (V) på talerstolen i Stavanger bystyre.

Les hele innlegget hans under:

Ordfører,

Rusomsorg har alltid vært viktig for Venstre, og vi ønsker denne forvaltningsrevisjonen velkommen. Rapporten peker på flere områder hvor vi må utbedre tilbudene til denne svært utsatte gruppen. Det er bra at innspill fra brukere og brukerorganisasjoner er tatt med. Det er positivt at rapporten viser en nedgang i antall ROP-lidelser i Stavanger.

Fokus på å jobbe for å få et mindre fragmentert system innen rusomsorg, og få et mer helhetlig tjenestetilbud vil gagne de med ROP-lidelser godt. Det er nok lettere å oppnå et tillitsfullt forhold til hjelpeapparatet når en må forholde seg til færre fagpersoner og instanser. Venstre ønsker dette velkommen.

Det er ikke en gruppe vi skal hjelpe, men enkelt individer. Det er derfor svært viktig med individuelle planer som har et mer forpliktende innhold og fokus. Individuelle planer kan gi de rette rådene slik at vi kan unngå overdosedødsfall.

Selv om jeg har blitt kjent med tidligere rusmisbrukere, gav Peter uteligger meg enda mer innsikt i disse flotte menneskene og deres utrolig store utfordringer. Det er dessverre mange flotte unge mennesker som har havnet i klørne til rus. Dette er en stor utfordring. Jo flere vi greier å hjelpe, jo bedre blir samfunnet vårt. For disse rusavhengige er nok en større grad av behandling, og en mindre grad avstraff avgjørende hvis de skal bli rusfrie.

Boforholdene blir også påpekt i rapporten. Skal vi redde mennesker ut av rus må vi få til gode boforhold for de som ønsker å bli rusfrie. Dette er en lønnsom investering da det kan være med å få rehabilitert mange slik at de kan være med å bidra i samfunnet.

Jeg jobber på en ungdomsskole og håper at ingen av mine elever havner i rusavhengighet. Vi må ikke glemme å fortsatt investere i forebyggende arbeid, både offentlig og frivillig.

Venstre er skeptisk til å sentralisere som nevnt i anbefalingens første punkt. Dette må vi få sett på i den videre oppfølgingen. Nå ser vi fram til at rådmannen følger opp rapporten og at vi om et halvt år får saken tilbake.

Takk

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**