Tilgang til arbeid for flere er viktig for Venstre

Rune Askeland i bystyret, Foto: Per A. Thorbjørnsen

Arbeiderpartiet fremmet en sak for bystyret i Stavanger der de ønsket å ta i bruk en eldre bestemmelse fra arbeidsmiljøloven. Venstre er skeptiske til en slik endring da den nye bestemmelsen ikke har ført til en økning av midlertidige stillinger i kommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Rune Askeland (V) holdt Venstres innlegg i saken, som kan leses i sin helhet her.

Ordfører,

den nye bestemmelsen i arbeidsmiljøloven åpner for en generell adgang til midlertidige ansettelser inntil 12 måneder, samtidig som makslengden på midlertidige ansettelser reduseres fra 4 til 3 år (med unntak for sammenhengende prosjektstillinger).Bestemmelsen gir småbedrifter i en vekstfase mulighet til å ansette flere uten å ta for stor risiko, samtidig som veien til fast ansettelse blir kortere.
For kommunen så er den generelle adgangen til midlertidige ansettelser lite brukt, som noe som den marginale økningen viser.

Venstre er, og har alltid vært opptatt av å sikre de ansattes rettigheter.

• Venstres Paal Berg sto i spissen for et trepartssamarbeid i arbeidslivet som fremmet samarbeid fremfor klassekamp.
  • De Castbergske barnelovene ble vedtatt av regjeringen til Gunnar Knudsen.
  • Folketrygdloven, vedtatt med Venstre i regjering i 1966.
  • Sykeforsikring, ulykkesforsikringer for sjøfolk og industriarbeidere, 10 timers dagen, 8 timers dagen – alt vedtatt med Venstre i regjering.

Her kunne jeg har fortsatt en god stund til.

Venstre har vist veien for Velferdsstaten.

Samfunnet endrer seg, derfor må lovverket gå i takt med nye utfordringer, slik at vi kan beholde og utvikle velferdsstaten.

Venstre ønsker primært ikke å bruke eldre bestemmelser fra arbeidsmiljøloven, men vi synes det er ryddig å sende saken til administrasjonsutvalget, der også de ansatte er representert.

Takk ordfører.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**