Den omstridte gs-brua over Bryggevannet

I bystyremøtet 12.04.18 støttet Skien Venstre videre prosjektering av den omstridte gs-brua over Bryggevannet. Vi sa følgende:

Skien Venstre vil ha bru, den blir et løft for byen.

Skien Venstre har i vårt program sagt at vi skal «Arbeide for ekstern finansiering og snarlig gjennomføring av gang og sykkelbru mellom Klosterøya og Langbryggene.»

Nå er vi glad for å se konturene av en estetisk, funksjonell, driftsikker og attraktiv bru. Venstre vil gå videre med planer og prosjektering slik Rådmannen legger opp til og slik Hovedutvalget for teknisk sektor har vedtatt.

Vi er trygg på at brua vil bli brukt, at den blir et løft for byen og vil fornye og vitalisere sentrumsbildet. Vi er trygg på at brua møter behov og åpner muligheter – ikke minst sett i sammenheng med den positive utviklingen på hele Klosterøya og lovende sentrumsutvikling totalt.

Vi mener det er helt riktig å bruke bypakkemidler på brua.

Et hovedpremiss for Bypakka er å vri bilbruk over mot kollektiv, sykkel og gange og slik at vi ikke får vekst i biltrafikk. Sammen med bevisst arealpolicy er nettopp dette bruprosjektet et tiltak som faglig er vurdert til å gi særlig god måloppnåelse og samsvarer på beste måte med mål og premisser for hvorfor vi har fått bypakkeavtale og bypakke midler.

Derved passer den også godt inn som grunnlag for å få til den byvekstavtaln vi nå arbeider for og søker om å få. Samferdselsministeren vil applaudere dette prosjektet, tydelig som han er på at forutsetningen for byvekstavtale er nullvekst i biltrafikk. Da må flere, de som bor slik at de kan det, gå, sykle og reise kollektiv. Og vi politikere må være særlig bevisst i vår styring av arealpolitikken.

Det må betydelige bidrag til fra kommersielle aktører på hele øya og på landsida og ikke minst fra Telemark Fylkeskommune

Kostnadsbildet hva gjelder bruprosjektet er kritisk, fordi bypakkemidlene er begrenset og skal rekke langt. Bl a skal de bidra til bedre framkommelighet i Moflata- området, hvilket forøvrig ikke bør innbefatte en undergang som faglig ikke anbefales.

Venstre vil være tydelige på krav til kostnadseffektivitet i alle ledd når prosjekteringsarbeidet nå fortsetter. Og vi er overtydelig på at kostnadsbildet er såpass kritisk at det må betydelige bidrag til fra kommersielle aktører på hele øya og på landsida og ikke minst fra TFK som valgte å lokalisert ny flott og stor vgs på øya, stor arbeidsplass for elever og lærere.

Venstre har tillit til administrasjonen.

Vi har tillit til at administrasjonen på beste måte og mer enn tydelig formidler til tilbydere og eksterne aktører, at realismen i prosjektet er avhengig av bred finansiering og god økonomistyring. Og selv om det i bystyret er noe ulikt syn på hvordan bypakkemidler best kan drøyes og anvendes, har bruprosjektet i seg selv gledelig og bred oppslutning.

Gjærum (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**