Fritidsparken som kommunalt foretak ?

Skien kommune har valgt å organiser Fritidsparken som kommunalt foretak. I bystyremøtet 12.04.18 reiste Skien Venstre spørsmålet hvorvidt dette er en hensiktsmessig og god organisering:

Av bystyresak 34/18 leser vi at Fritidsparken ønsker å fornye og utvikle et kommersielt tilbud, en klatrepark mm,. De legger fram et budsjett som viser at det vil være regningsvarende og lønnsomt. Selv om budsjettet virker i overkant ambisiøst, velger Skien Venstre å si ja til låneopptaket de ber oss åpne opp for.

Imidlertid forholder det seg slik, ordfører, at bystyret sitter med et felles bakteppe for saken vi behandler i dag. Vi har en større driftsstans i minne, forsikringsbetingelser er noe uklare og ikke minst har vi nettopp hatt en svært nyttig fagdag med en KS advokat som tok for seg kommunal eierstyring.

Han understreket og var overtydelig på at det er bystyrets ansvar som eiere å velge hvilke deler av drift som skal være etatstyrt og hva som ev skal legges inn i selskap ell foretak.

Fritidsparken er organisert etter foretaksmodellen . Spørsmålet er om denne modellen er den rette – om vi har organisert oss hensiktsmessig når Fritidsparken både løser kommunale oppgaver i en monopolsituasjon til dels også basert på tippemidler OG drifter på flere områder i direkte konkurranse med privat virksomhet, f ex hotell, kafeteria, og også klatrepark som Fritidsparken selv flagger høyt som et kommersielt tilbud de satser å tjene penger på.

Vi forutsetter at bystyret merket seg ( fra fagdagen) KS- advokat Lauareid sin anbefaling nr 3, sitat « Selskaper som opererer i et marked i tillegg til monopolvirksomheten, bør som hovedregel skille ut den markedsrettede delen av virksomheten ( underforstått i et AS) for å unngå rolleblanding og krysssubsidiering»

Og så tilføyde han: “Separate regnskap er ikke nok, skill ut!”

Vi mener at saken vi har til behandling aktualiserer en gjennomgang av eierskapsmeldingen. Det vil gi oss som eiere anledning til å tenke igjennom hva er beste organisering og modell for bl a drift av Fritidsparken.

Så vi svarer ja til låneopptaket, men spør samtidig ordføreren: Vil ordfører ta initiativ til en slik gjennomgang, en rullering av eiermelding og eierstrategi; vi må sikre enda bedre at kart og terreng er i samsvar.

Gjærum (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**