Kjære landsmøte!
Norge et av verdens beste land å bo i. Vi har frihet, velstand, jobber, og ikke minst trygghet.
Trygghet til at hvis man mister jobben vil man overleve. Trygghet til at hvis man blir syk så får man hjelp. Trygghet som gir oss muligheten til å ta sjanser og følge våre drømmer.
Allikevel er ikke systemene rundt dette perfekte. Jeg har vært i kontakt og dialog med både ansatte og brukere i NAV-systemet, for jeg mener det er viktig at vi lytter til disse menneskene, menneskene som omgås i disse systemene daglig.
Brukere snakker ofte om at de ønsker er forenklet brukersystem, så hverdagen blir litt lettere. Bedre opplysning om mulighetene og rettighetene man har som bruker. De skulle ønske det var lettere å komme i kontakt med NAV og sin veileder, og de ønsker mer individuell oppfølgning.
Når jeg snakker med de ansatte i NAV er det mange like punkter som trekkes frem, men også andre ting. Det nevnes at de har for mange systemer å forholde seg til på en gang, at regelverket er for rigid, og at de skulle hatt mer ressurser til å følge opp enkeltmennesker i større grad, gjennom å møte med ansikt til ansikt. Det kommer også frem at de ønsker at selvstendig næringsdrivende skal ha flere rettigheter som NAV- bruker, og at man bør gjøre det lettere for bedrifter å ansette de som står utenfor.
Venstre er et parti for de som sliter. Så jeg ber dere; Trine, ministere, stortingsrepresentanter, og hele Venstre. La oss løfte de som sliter. La oss hjelpe NAV å hjelpe enda flere.
Takk for meg!