LIVEBLOGG: Bystyrets møte 12.04.2018

Bystyrerepresentantene
Bystyrerepresentantene. Fra venstre: Jon Gunnes, Trond Åm, Lucie Kathrine Sunde-Eidem og Erling Moe., Foto: Cathrine Dillner Hagen

Liveblogg fra bystyrets møte 12.04.2018.

Møtet begynner kl. 17.00.

Saksliste ligger her.

17.00: Opprop
Fra Venstre møter Erling Moe, Lucie Katrine Sunde-Eidem, Trond Åm og Bente Kjøsnes.

17.18: Plan for forvaltningsrevisjon
Bystyret skal vedta plan for forvaltningsrevisjon 2018-2020. I vedtaket står det blant annet at “planen skal ha følgende områder
som hovedprioritet for gjennomføring av forvaltningsrevisjoner: sykefravær og arbeidsmiljø, rekruttering, startlån, effektive innkjøp og samfunnsansvar, kvalitet innen helse- og velferdstjenestene, skolenes tjenestetilbud og myndighetsutøvelse, byggesak og vedlikehold og kulturtilbud til seniorer.”

17.20: Trondheim Parkering KF – organisering av virksomheten for å ivareta økonomisk og ikke-økonomisk virksomhet
Det har kommet inn et forslag om å sende saken tilbake til rådmannen.

Saken handler om Trondheim Parkering KF bør skille ut forretningsvirksomhet/konkurranseutsatt virksomhet i et eget aksjeselskap.

Bystyret vedtar at saken sendes tilbake.

17.37: Regnskapsrevisjon – Økonomisk sosialhjelp
Trondheim kommunerevisjon har i forbindelse med regnskapsrevisjonen i 2017 gjennomgått rutinene for utbetaling av økonomisk sosialhjelp i Trondheim kommune.

17.38: Investeringer innenfor idrettsområdet 2018 – vedtatte prosjekter og prioriteringer framover
Saken viser hvilke investeringer som er planlagt ut fra handlings- og økonomiplanen for 2018-2021. Saken gir føringer for rådmannens arbeid med kommende handlings- og økonomiplaner.

Det har kommet mange forslag i saken.

18.09: Evaluering av Miljøpakken 2017
Evalueringen skal vurdere om resultatene går i riktig retning. Denne evalueringen viser resultatoppnåelse per desember 2017.

Det er dårligere måloppnåelse i 2017 enn for 2016. Utviklingen har stagnert på CO2-utslipp, helhetlig gang- og sykkelvegnett og klimagassutslipp fra egen virksomhet.

Det har vært en liten økning i bilbruk i 2015-2016. Det er uheldig. For øyeblikket er det relativt lav aktivitet i bygging av nye sykkelanlegg, og det er få byggeklare prosjekter.

Erling Moe tar ordet i saken:
“Det har vært en del synspunkter på hvordan organiseringen av Miljøpakken gjøres. Jeg er opptatt av at den gjøres på en effektiv måte. Nå skal det fremforhandles en ny bymiljøavtale, og det er en passende anledning etter mitt syn for å ta opp med departementet hvordan Miljøpakken er organisert. Jeg er opptatt av at vi klarer å få et organisering som er smidig, effektig og som sørger for at beslutninger ikke trekkes ut.”

Erling Moe fremmer et tilleggsforslag på vegne av Ap, SP, KrF, MdG og V:
“Organiseringen av Miljøpakken må være et element i drøftingene med Staten om en ny Bymiljøavtale, med sikte på å sikre en effektiv organisasjon.”
Forslaget til Moe er vedtatt.

18.45: Pause
Bystyret tar pause i 30 minutter.

19.16: Spørsmål og interpellasjoner
Nå er det satt av 1 time til spørsmål og interpellasjoner.

Lucie Katrine Sunde-Eidem har sendt inn et spørsmål om andelen menn i barnehager og grunnskoler i Trondheim kommune.

Vi trenger barnehager og skoler der det jobber både menn og kvinner. Barna trenger både kvinnelige og mannlige rollemodeller. En nylig publisert studie viser en klar sammenheng mellom antall menn i barnehagen og språk- og regneferdigheter til barna når de begynner på skolen. De barna som hadde gått i barnehager med flere menn klarte seg bedre i småskolen enn andre.

Statistikk fra 2016 viser at kun 9 % av barnehageansatte er menn. I grunnskolen er 1/4 av lærerne menn, men statistikken viser at mange av disse jobber på de øverste trinnene. Nedgangen har vært stor siden 1985 da 42 % av lærerne i grunnskolen var menn.

1. Har ordføreren statistikk for antall menn i barnehager og skoler i Trondheim kommune? Hvordan fordeler det seg på småtrinn, mellomtrinn og ungdomstrinn i skolen?

2. Gjøres det tiltak for å få opp andelen menn i barnehager og skoler, også på småtrinnet?

Kommunaldirektør Camilla Trud Nereid svarer at kommunen ligger over landsgjennomsnittet både i barnehager og skoler, både på barnetrinn og ungdomstrinn. Kommunen har ikke statistikk fordelt på små- og mellomtrinn i barneskolen. Rådmannen vil i samarbeid med læringsinstitusjonene se på tiltak for å rekruttere flere menn.

Interpellasjon: Nå behandles en interpellasjon fra Ola Lund Renolen (MDG) om valg av permanent løsning for metrobusstrasé i Elgeseter gate.

Renolen sier at MDG hele tiden har ment at vi må se flere viktige saker i sammenheng for å få til den beste og mest helhetlige langsiktige løsningen for Elgeseterområdet. Dette innbefatter saken om campusbyggingen, den kommende saken som skal regulere hele Elgeseter gate og om valg av kjøresystem for metrobussen. MDG ønsker å få vurdert en parallellført trasé.

Trond Åm tar ordet i saken:
I oktober i fjor la rådmannen fram et notat som viste at de tre verneverdige, men rivningstruede jugendgårdene i Elgeseter gate kan vernes uavhengig av hvilket trasévalg vi velger å gå for i Elgeseter gate. Notatet innebar en helt ny dreining i saken, for helt siden rivningsvedtaket i 1950 har rivning vært en forutsetning først for økt bilisme, seinere for superbussen.

Når disse hensynene ikke lenger er i konflikt, ligger forholdene godt til rette for at vi endelig kan se nærmere på en helhetlig utforming av Elgeseter gate som både gir en helhetlig og estetisk utforming av gata, samtidig som vi ivaretar hensynene til trafikken.

Da bystyret skulle vedta trasévalg i fjor, viste det seg at det var politisk flertall for å gå for en sidestilt løsning. Det midtstilte alternativet som bare for få år siden var så avgjørende for superbussprosjektet, viste seg etter en rekke utredninger å innebære få, om noen, gevinster i forhold til dagens sidestilte traséløsning, og vesentlig dyrere. I tillegg pekte AtB i sin tydelige anbefaling av sidestilte felt på at midtstilt trasé både fører til opphopning av busser i feltene, og at det vil være utfordringer både med trafikkavvikling, trafikksikkerhet for fotgjengere og ikke minst en ganske betydelig merkostnad.

Når forutsetningene for å rive jugendgårdene ikke lenger er til stede, er det desto merkeligere at de har blitt gjenstand for en hestehandel hvor det politiske flertallet for en sidestilt løsning har opphørt til fordel for et vedtak om midtstilt løsning, i tillegg til en vurdering av et helt nytt konsept som ikke tidligere har blitt vurdert – etter mange års omfattende undersøkelser, og som er helt ulikt øvrige trasévalg for det kommende metrobussprosjektet. Den sidestilte løsningen – som det egentlig er politisk flertall for, og som er den beste og rimeligste løsningen, er utelukket fra det videre arbeidet.

Ordfører, jeg er utrolig glad for at det nå, etter over fem års politisk arbeid, endelig ser ut til at vi kan finne en god løsning for jugendgårdene – sjøl om det selvsagt innebærer et nytt omfattende arbeid for å rehabilitere dem, og gi dem ny bruk. Men den saken burde – og kunne vi – ha funnet en løsning på uten å legge fordyrende kollektivfelt i potten og kaste den rimeligste og mest helhetlige løsningen på båten.

Erling Moe tar ordet i saken:
Vi hadde campussaken i bygningsrådet 6. mars. Da vedtok vi en høring. Så kommer bystyret i dag til å vedta et forslag med et premiss om at campus skal endres midt i høringsprosessen. Det er useriøst. Flertallet skal tvinge NTNU inn i jugendegårdene til tross for at NTNU ikke er interessert i det. Ikke nok med at vi skal finne på en ny løsning for Elgeseter gate, men vi skal også finne en løsning for campus midt i en høringsrunde om campus.

20.53 Metrobuss Tiller
Nå behandles forslag til plassering av kollektivknutepunkt på Tiller. I Senterveien ved City Syd foreslår rådmannen at stasjonene plasseres midt i gata.

Trond Åm tar ordet:
“Håper det blir lettere for trafikantene å orientere seg i dette enn for oss. Dette har vært en vanskelig sak å orientere seg i. Venstre kommer til å stemme for alternativ 1. Dette alternativet krever ingen regulering og er betydelig billigere.”

Alternativ 1 innebærer å lage en løsning med kantstopp der det allerede er busslommer i dag med en plattformlengde på 60 meter som er anbefalt for knutepunkt.

21.17: Lokalisering av tegnspråklig barnehagetilbud – føringer for videre planlegging
Trondheim kommune planlegger å opprette et tegnspråklig barnehagetilbud fra 1. januar 2019 når Statped avvikler sitt tilbud ved A.C. Møller.

Dette er en sak som engasjerer hele bystyret. Talelista er veldig lang.

Lucie Katrine Sunde-Eidem tar ordet i saken:
“Endringsprosesser er krevende. Endringsprosesser som omhandler barn, og barn som har behov for et tilpasset tilbud og ikke bare et ordinært tilbud er ekstra viktig og setter oss som folkevalgt på prøve. I alle saker som omhandler barn må hensynet til barnets beste komme først.

For å skape et godt tilbud som ivaretar barnas beste er det en forutsetning at brukere og driver går i tett dialog for å sammen avklare pedagogiske behov, rammer og andre nødvendige tilpasninger knyttet opp mot organisering, planløsning, organisering, vern og integrering. Jeg tror alle parter som har vært involvert i denne saken har hatt de beste intensjoner for barna og tilbudet. Trøndelag og Møller har vært en bauta hva gjelder barn og tegnspråk i Norge, og vi er alle innstilt på at vi skal opprettholde og videreutvikle denne posisjonen og dette fagmiljøet.”

Det nærmer seg votering.

Flertallet har vedtatt at tegnspråklig barnehage skal etableres i en ny åtte-avdelings barnehage på Kolstad. Tegnspråktilbudet skal bestå av to avdelinger. Bystyret vedtar at det skal gjennomføres en virksomhetsoverdragelse, og at det i arbeidet med pedagogisk modell, innhold, organisering og utforming skal være gode medvirkningsprosesser.

22.19: Møtet er hevet

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**