Dataspill er en viktig del av unges liv

Grunde Almeland og Eidi Ann Hansen Ivrer for flere møteplasser for dataspilling og E-sport, Foto: Hanna Niemann, Drammens Tidende

Alle barn og unge fortjener anerkjennelse og en arena for det de driver med. Det er vår oppgave å legge til rette for at unge får drive med sine interesser, på sine egne premisser, skriver Grunde Almeland, stortingsrepresentant for Venstre og Eidi Ann Hansen, gruppeleder, Drammen Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Få arenaer

Barn og unge trenger gode rammer, hvor de kan utvikle ferdighetene sammen med andre med samme interesse som dem. Derfor er Venstre opptatt av å løfte frem norsk datakultur og e-sport.

Dataspilling er en stor del av barn, unges og, etter hvert, voksnes, kultur. Gutter og unge menn er mest aktive, med to timer spilling i snitt hver dag, ifølge Norsk mediebarometer.

Konkurransepregede dataspill, som eksempelvis FIFA, Hearthstone og CS:GO, brukes i dag i verdens raskest voksende idrett, nemlig e-sporten. På verdensbasis er det publikum på flere hundre millioner og pengepremier som overgår det meste av annen sport. I motsetning til den tradisjonelle idretten, finnes det få arenaer for de som driver med dataspill og e-sport. Det betyr at de fleste sitter hjemme enten hver for seg eller med en venn eller to.

DBK viser vei

Det er på tide at de som driver med dataspill og e-sport blir tatt på alvor. I Drammen har vi en pionér på akkurat dette, nemlig Drammen Ballklubb (DBK). DBK organiserer dataspilling i grupper og har fire e-sport-lag. De har laget en arena for dataspilling, og DBK erfarer at de har fått ungdommene ut av rommene sine og inn i deres klubbhus. Der møter de likesinnede, trener, får veiledning og ansvar på lik linje som i annen idrett. DBK har fanget opp mange ungdommer som ikke er interessert i tradisjonell idrett og som ellers fortsatt ville sittet på rommet hjemme.

Lavere terskler

Å få en møteplass og et organisert opplegg vil for mange unge være et løft og en anerkjennelse for det de trives med og bruker mye tid på. For noen få unge vil dette kunne være avgjørende i livet deres. Seks prosent av ungdom i dag mener de har dårlig psykisk helse. En del av de vil du finne på rommet sitt, foran en datamaskinen.

Et organisert tilbud vil ikke i seg selv løse problemer til ungdom som sliter psykisk, men det er vårt ansvar å sørge for at tersklene blir mindre og møteplassene flere. Da sørger vi for at flere blir invitert inn i et fellesskap. Dette kan gjøre at ungdom som sliter psykisk, fanges opp tidligere.

E-sport = en idrett for framtiden

Datakultur er norsk kultur. Dataspilling en er av de største interessene blant ungdom. Derfor jobber Venstre med dette også på nasjonalt nivå. E-sport skal løftes som en idrett for framtiden.

E-sport har slitt med å etablere seg i Norge, men nå skjer det mye på feltet. Vi må sørge for at e-sport utvikles og profesjonaliseres i Norge. En e-sportutøver fortjener et miljø rundt seg, noen som kan hjelpe utøvere opp og fram – på lik linje med annen idrett.

Flere E-sport-tilbud

Venstre vil bidra til at at flere videregående skoler kan tilby e-sport som programfag og tilrettelegge for e-sport som idrettsfag på idrettslinje. E-sportlinjene på folkehøyskoler må styrkes og ikke minst: De lokale e-sportsklubbene må få lik mulighet til å søke støtte som andre idrettsforeninger gjennom idrettsforbundet.

Vi ser hvor mye et fellesskap og en anerkjennelse av dataspillkompetanse har betydd for mange ungdommer. Venstre vil berømme initiativet DBK har tatt. Vi håper at flere idrettslag i Drammen og andrer steder blir inspirert til å gjøre det samme.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**