Viken – på lag med framtida

Uttalelse vedtatt på Viken Venstres årsmøte 4. mars 2018

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Viken – på lag med framtida

Venstre vil at Norge skal ha et levende folkestyre med åpenhet og innsyn i beslutningene som fattes og med mer beslutningsmyndighet til kommunene og fylkene. Viken Venstre ønsker derfor å gi sin fulle tilslutning til forslaget til ekspertutvalget som har foreslått nye oppgaver til fylkeskommunene.

Viken skal bli en grønn, miljøvennlig, moderne og bærekraftig region hvor alle får like muligheter til å lykkes. Viken Venstre er positive til den nye regionen som dannes. De tidligere fylkesgrensene gjorde det vanskelig for fylkene i nærheten av Oslo om å samles om felles krav og samkjøring av planleggingen i området. Disse utfordringene kan enklere løses med et samlet Viken.

Venstre vil at Viken skal være et foregangsfylke på åpenhet i forvaltning og beslutningsprosesser. Viken må gå foran og vise vei i fornying av offentlig sektor. En mer digital og effektiv offentlig sektor gir ikke bare økonomiske besparelser men kan også gi bedre tjenester og være med på å gi mennesker mer makt i egne liv.

En region i vekst

Det bor i dag ca 1,2 millioner mennesker i Viken, og befolkningsveksten er særlig stort rundt Oslofjorden. Potensiale for vekst og utvikling er derfor stort samtidig som utfordringene er mange. Klima, miljø og bokvalitet skal være bærebjelkene for den videre utviklingen av godt planlagte byer og tettsteder forbundet med innovativ og effektiv samferdsel. For å ta vare på de mulighetene Viken gir må regionen ta en tydelig rolle for at hovedstadsregionen skal lykkes i en internasjonal konkurranse om nyskaping, innovasjon, arbeidstakere, utdanning og kapital. Da vil Viken også bidra og ta ansvar for Norges fremtidige velferd og de store og krevende omstillingene som må til for at vi skal lykkes. En velfungerende hovedstadsregion vil være en hjørnestein i norsk økonomisk vekst og utvikling.

Én av forutsetningene for å nå nullutslippssamfunnet er at flere tar i bruk kollektivtransport. Velfungerende kollektivtilbud er nøkkelen til å omstille transportsektoren, og for Viken Venstre betyr det at effektivisering og tilbud må prioriteres. Man er ikke i mål før kollektivtransporter er det enkleste og mest moderne valget, samt at det er økonomisk holdbart for alle demografiske grupper. Viken Venstre mener at å reise kollektivt i regionen skal enkelt, effektivt og attraktivt.

Venstre vil:

✓ Be regjeringen om en nasjonal plan for by- og stedsutvikling knyttet opp til Nasjonal Transportplan. Den sterke satsningen på tog- og kollektivtrafikk på Østlandet, som Venstre har vært avgjørende i for å få igjennom, gir muligheter for god byutvikling ved kollektivknutepunkter. Det må også samarbeides med Oslo kommune om hvordan hovedstadsregionen skal utvikles.

✓ Videreføre prinsippene i Oslo og Akershus samordnede areal og transportplan for å utvikle gode byer og tettsteder som reduserer nedbygging av matjord og naturressurser, samt reduserer transportbehovene i hverdagen til folk.

✓ Utarbeide bredbåndsplaner for alle kommuner i Viken som sikrer at alle boliger med tilgang på telefoni- og strømnett også får tilgang på et funksjonelt bredbånd for arbeid og skolegang.

Nullutslippsregion Viken

Viken har sammen med Oslo svært høy andel av landets kollektivtrafikk, nullutslippskjøretøyer og plusshus, og har et godt utgangspunkt for å kunne bli en nullutslippsregion. Samtidig har Viken forskningsinstitusjoner, kunnskapsmiljøer og innovasjonsmiljøer som er verdensledende innen bl.a. fornybar energi og bioøkonomi. Venstre mener derfor at Viken må utnytte dette fortrinnet og sette som mål at Viken skal bli nullutslippsfylke.

Venstre vil:

✓ Prioritere god byutvikling, tilrettelegging for gående og syklende og kollektivtrafikk i byer og tettsteder i Viken.

✓ Sikre naturverdier gjennom aktiv styring for bevaring av unike naturverdier med biologiske mangfold og store rekreasjonsmulighter

✓ At Viken skal overta bestilleransvaret for lokaltogtrafikken på Østlandet i tråd med ekspertutvalgets innstilling.

✓ Opprette et felles selskap som skal drive kollektivtilbudet i Viken. Dette kan bedre planleggingen av ruter og gjøre det enklere for kunder å planlegge og betale for reisen sin. Det må også tas sikte på å redusere antall soner, slik at man kan reise lengre avstander på samme pris.

✓ Bidra til at økt bruk av tre og biobasert drivstoff også gir nye muligheter for å utvikle regionens næringsliv.

✓ At all kollektivtransporten i Viken skal være utslippsfri innen 2030

✓ Prioritere utbygging av fyllestasjoner for biogass og hydrogen og ladeinfrastruktur for elbiler i hele Viken.

✓ Utvikle Viken som foregangsfylke for klima- og miljøvennlige bygninger og utslippsfrie byggeplasser.

✓ At Viken skal være en pådriver og samarbeidspartner for å kutte utslippene fra flytrafikken.

Utdanning for framtida

Venstre vil gi alle like muligheter til å lykkes gjennom en satsing på skolen og tilrettelegging for kultur, idrett og næringsliv. Samarbeid mellom videregående skole og kulturmiljøet, forskingsmiljøet og næringsliv er viktige suksessfaktorer for en videregående skole med muligheter for alle. Viken vil bli den største skoleeieren i Norge. Venstre mener at Viken også må bli den beste, hvor størst andel elever gjennomfører og består videregående opplæring og rustes både for yrkeslivet og resten av livet.

Digitalisering av skolen og nye digitale læremidler kan gi store muligheter for bedre læring og mer tilpasset opplæring. Viken Venstre mener Viken skal være i front på å ta i bruk nye digitale hjelpemidler i skolen.

Viken Venstre vil derfor at det skal settes av penger til forsøk med bruk av digitale læremidler og følgeforskning på de skolene som har tatt det i bruk. I tillegg må lærerne få etter og vidneutdanning i bruk av digitale hjelpemidler og det må etableres gode rutiner for å dele de beste eksemplene på bruk.

Venstre vil:

✓ Styrke samarbeidet med forskningsinstitusjonene og innovasjonsmiljøene i Viken for å bidra til mer innovasjon og næringsutvikling.

✓ Gjennomføre forsøk med innovativ bruk av digitale læremidler og sikre etter og videreutdanning til lærere innen bruk av digitale læremidler

✓ stimulere til flere praksis- og lærlingplasser ved å kreve minst én lærlingplass per 1000 innbyggere i offentlig sektor, samt å forvente av næringslivet å ta inn lærlinger i anbudsrunder

✓ Sikre flere kompetente helsesøstre, rådgivere, miljøarbeidere og andre yrkesgrupper i skolen. Slik at elever møte en fagperson på skolen når de trenger utenomfaglig hjelp.

✓ Knytte tettere bånd mellom videregående opplæring og næringslivet

✓ Opprettholde og videreutvikle et differensiert og allsidig fag- og linjetilbud på videregående opplæring.

✓ Styrke oppfølgingstjenesten. Målet med tjenesten er blant annet å ta kontakt og følge opp elever som faller ut av videregående opplæring. Dagens tjeneste har ikke ressurser nok til å følge opp ungdommene på en god måte. Derfor må ordningen styrkes, slik at alle unge får støtte og veiledning.

✓ At Viken fylke får e-sport inn som studietilbud på videregående skole

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**