En rusreform som redder liv og gir mindre kriminalitet

Foto; Jonathan Silverberg
Norsk ruspolitikk har ikke vært vellykket. Hvert eneste år dør omtrent 260 mennesker av overdose i Norge. Nå er det på tide å gjøre noe. Ruspolitikk handler ikke om moralisering og statistiske mørketall. Den handler om menneskene bak rusen. Mennesker med egne behov, ambisjoner, interesser og følelser. Den beste måten vi kan løse problemet på er å møte de rusavhengige med et verdig hjelpetilbud – et tilbud vi ville gitt alle andre mennesker om de var syke og trengte pleie. Vi ser at stadig flere politikere tar til orde for det samme, og i fjor vedtok Stortinget at det skal gjennomføres en rusreform i Norge. Nå må vi sørge for at vi fyller den med et godt og humant innhold. Tilhengerne av dagens rusregime er altfor radikale når de mener at rusmidler skal selges fritt på gaten, fritatt for skatt, uten aldersgrense, og uten salgstider. Viken Venstre mener at rusmidler er for farlig til å ikke ha noen reguleringer. Ved å ta kontroll over produksjonen, vil man også sørge for at rusmidlene er trygge og ikke inneholder ukjente, potensielt dødelige, stoffer. Ikke bare er dagens ruspolitikk farlig for brukerne, men det bidrar også til å finansiere terrorvirksomhet verden over. Terrororganisasjoner som Taliban i Afghanistan, legger ofte beslag på store områder med narkotika for å sikre seg stabile inntekter. Kartellkrigene i Mexico har hittil krevd titusener av menneskeliv. Hvor lenge er vi villig til å rettferdiggjøre en så ødeleggende ruspolitikk? En vellykket ruspolitikk krever streng regulering og en human rusomsorg.
En sentral del av rusreformen er å flytte ressursene fra straff til hjelp. Stigmaet rundt rusavhengighet må vekk og terskelen for å be om hjelp må være lav. Ofte sliter rusavhengige med mer enn rusproblemene, for eksempel psykiske lidelser. Sjansen for å bli tungt rusavhengig er 46 ganger større dersom man har opplevd et traume som barn. Å fange opp dem som sliter tidlig kan dermed forebygge rusavhengighet. Skal terskelen for å oppsøke hjelp være lav, kan ikke rusproblemer være et hinder for å søke hjelp. Dette innebærer at all behandling bør være frivillig, og ikke basert på tvang. All behandling i reformen skal være basert på frivillighet og det skal ikke åpnes for å dømme personer til behandling.
Viken Venstre vil:
✓ At ruspolitikken skal være kunnskapsbasert, og at målsetningen skal være å minimere skadeomfanget av rusbruk
✓ Styrke opplysningsarbeidet om skadevirkninger ved narkotikabruk blant barn og unge
✓ At bruk og besittelse av narkotika ikke skal være straffbare handlinger
✓ Endre sprøyteromsforskriften for å tillate andre stoffer og inntaksmåter
✓ Innføre forsøk med heroinassistert behandling
✓ Ha program for sprøyteutdeling i norske fengsler
✓ La fagpersoner få større makt i rusomsorgen og tillate flere medikamenter i LAR – legemiddelassistert rehabilitering
✓ Klassifisere rusmidler etter skadepotensiale, og regulere tilgangen på dem deretter
✓ Vurdere egne utsalgssteder for rusmidler med lavt skadepotensiale
✓ Skattlegge produksjon og salg av alle rusmidler
✓ Gjøre tunge rusmidler tilgjengelige via resept eller legebehandling