Oppfølging av oppfølgingstjenesten

Gabriel Paaske argumenterte for at årsmøtet skulle vedta uttalelsen, Oppfølging av oppfølgingstjenesten, Foto: Unge Venstre

Uttalelse vedtatt på Viken Venstres årsmøte, 4. mars 2018

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Oppfølging av oppfølgingstjenesten

97% av alle jobber krever minimum videregående utdannelse. Videregående opplæring er veien inn i voksenlivet. Mange flytter ut rett etter de er ferdig med videregående. Noen skaffer seg jobb, mens andre begynner å studere til et spesifikt yrke. Videregående er det siste steget man trenger for å bli voksen og et fungerende medlem av samfunnet. Derfor er det viktig at vi sikrer at Norges ungdom får den utdannelsen.

Det er for tiden slik at ca. en fjerdedel av videregående-elever ikke fullfører skolen innen fem år. Dette fører til at mange ungdom faller utenfor samfunnet og det tar lang tid å plukke dem opp igjen. Derfor trenger vi en skikkelig tjeneste som fanger opp elever før det har gått for lang tid. Vi trenger en fungerende oppfølgingstjeneste. I teorien burde Oppfølgingstjenesten fange opp alle som faller utenfor. Oppfølgingstjenesten skal ta kontakt med alle elever som dropper ut, ikke søker skoleplass, ikke får elevplass eller læreplass, eller er arbeidsløse.

Dessverre er det ikke slik i virkeligheten. Oppfølgingstjenesten har altfor lite ressurser til å snakke med alle elevene som faller utenfor.

Oppfølgingstjenesten trenger oppfølging. Vi må gjennomføre en skikkelig opprustning av sikkerhetsnettet til elevene og passe på at alle er ivaretatt. Vi må sørge for at Oppfølgingstjenesten har de ressursene de trenger og de kontaktene som er nødvendig for å sørge for en skolegang for alle.

Viken Venstre ønsker:

✓ En økning av midlene til Oppfølgingstjenesten på et nivå som tilsvarer antallet elever som må følges opp.

✓ At det etableres et nettverk mellom forskjellige kontorer for Oppfølgingstjenesten for erfaringsutveksling og effektivisering av arbeidet, samt et samarbeid mellom Oppfølgingstjenesten og andre relevante aktører.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**