Politisk uttalelse: Bedre på buss, tøffere på tog

Politisk uttalelse fra Trøndelag Venstres årsmøte 11. februar 2018.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Bedre på buss, tøffere på tog

Det er viktig for Venstre er at flere skal ønske å velge kollektiv transport, og ha reell mulighet til det. Dette mener vi løses ved å tilby oftere, billigere, sammenhengende og miljøvennlige alternativer i hele Trøndelag.

Det er avgjørende viktig at gode kollektivtilbud i distriktene minst opprettholdes på nivået de reisende er vant med fra de gamle fylkeskommunene. Venstre er opptatt av å ta i bruk mest mulig miljøvennlige transportmetoder både innenfor buss, båt og bane.

I fylkestingsbehandlingen pekte Venstre på at innføringen av ny sonestruktur for kollektivtilbudet i Trøndelag gir utfordringer knyttet til overgangen mellom sone 1 og 2. Etter innføringen av nye soner er det kommet mange reaksjoner. Venstre vil be om at forslaget om justeringer – som et enstemming fylkesting støtter oss i – skjer så raskt som mulig. Vårt mål er en sone fra Støren til Stjørdal.

Venstre i Trøndelag vil understreke at bevilgninger til den planlagte elektrifiseringa av Trønderbanen og Meråkerbanen må prioriteres i det reviderte nasjonalbudsjettet som legges fram for behandling i Stortinget før sommeren i 2018.

Dette tiltaket er prioritert i den første delen av Nasjonal Transportplan. Det er bred enighet i fylkestinget i Trøndelag om at dette er første skritt i moderniseringa av jernbanenettet i den nye regionen.

Venstre understreker også viktigheten av å forlenge Trønderbanen til Oppdal og Grong, og med hyppigere avganger enn i dag. Bestillingstransport må videreføres i hele Trøndelag.

Venstre er glade for at også nå Bane Nor peker på lang tunnel som beste løsning for jernbanetrase mellom Hommelvik og Ranheim. Dette er ikke bare viktig for hurtigheten for togtrafikken, men også et viktig miljøtiltak som vil frigjøre og tilgjengeligjøre mye strandlinje.

Omleggingen av billettprisene for busstransport har vært en positiv omlegging som har gjort det billigere å reise over lengre avstander med buss, men har også gjort det vanskelig å opprettholde eksisterende kommersielle ruter som det er behov for.

Ekspressbussen mellom Namsos og Trondheim var en slik rute, da det var den eneste direkte bussforbindelsen mellom Namsos og Trondheim, og den eneste bussruten som gikk direkte mellom Innherredskommunene og Trondheim. Etter omleggingen av billettprisene for busstransport i Midt-Norge, ble den eksisterende kommersielle ruten på strekningen lagt ned i februar.

Trøndelag Venstre krever at en ekspressrute mellom Trondheim og Namsos må inngå som en del av konsesjonsgrunnlaget for kollektivtransport.

Oppsummert: Venstre vil ha bedre bedre båt-, tilbringer- og busstilbud for flere i Trøndelag, og vi vil stå beinhardt på elektrifisering for toglinjene i regionen og lang tunell for Trønderbanen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**